Du är här: Försäljning > Kunder > Översikt

Översikt

Under Kunder i försäljningsmodulen finns rutiner som berör kunder och försäljningsdata på kunder. Här finns även rutiner för att få fram olika information på kunder som statistik.

Nedan ges en kortfattad beskrivning av samtliga rutiner i ett komplett system, under Kunder i Försäljning. Notera att rutinen Döp om kund är ett tillägg som måste köpas till separat.

Uppdatering kunder

Här kan kunder nyregistreras, ändras och tas bort. Det är dock inte möjligt att ta bort en kund som finns i kundreskontran eller kundorderregistret.

Utskrift kunder

Här kan utskrifter från kundregistret göras. Kunder skapas, ändras och tas bort i rutin Uppdatering kunder.

Kundfråga

I Kundfråga finns all information på en kund från registreringen samt olika loggar.

Etikettutskrift kunder

Här går det att skriva ut adressetiketter för brev till en eller flera kunder åt gången, samt göra e-postutskick och SMS-utskick till en eller flera kunder åt gången.

Döp om kund

Här går det att döpa om en befintlig kund till en ny kundkod och nytt kundnamn.

Aktivitetslista kund

Här går det att skriva ut alla kundaktiviteter som är planerade, samt statistik över avslutade kundaktiviteter. Samtliga aktiviteter för alla kunder kan skrivas ut oavsett status på aktivitet och ansvarig användare.

Rapportera aktivitet försäljning

Här kan aktiviteter rörande kunder, offerter, kundorder, ramorder - försäljning eller serviceorder rapporteras i en lista. De uppgifter som kan rapporteras här är status, kommentarer, vem som utfört rapporteringen och datum för rapportering.

Fritextsökning försäljning

Här går det att göra fritextsökningar i noteringar gjorda i rutinerna Uppdatering kunder, Registrera offert, Registrera kundorder och Registrera ramorder. Rutinen kan användas för att t.ex. söka reda på vilka kunder som har en viss notering.

Försäljningsstatistik kunder

Här görs utskrifter av försäljningsstatistik per kund. Det är således total försäljningsstatistik med alla radtyperna 1 (Artikel), 2 (Fri orderrad) och 3 (Tjänster). För att få fram försäljningsstatistik på bara artiklar, väljs istället Försäljningsstatistik artiklar.

Leveranssäkerhet

Här går det att kontrollera hur de egna leveranserna till kund har skötts med avseende på att hålla leveranstider. En jämförelse går att göra mellan aktuell leveransperiod, som är registrerad på orderraden i rutin Registrera kundorder, och den verkliga leveransperiod, som registreras i rutin Utleveransrapportering. En jämförelse kan även göras mellan ursprunglig leveransperiod och verklig leveransperiod.

Registrera avtal - Försäljning

Lista avtal

Sida av