Öppna Navigation
Allmänt om Uppdatering service
Den här rutinen ingår i tilläggsfunktionen Servicehantering.
Varför denna rutin?
I denna rutin skapas fritt antal servicevarianter utifrån behov, t.ex. Fältservice och Verkstadsservice. Till en service knyts serviceoperationer och material. Det går även att välja en prislista på respektive rad. En service kan hämtas upp i Registrera kundorder och en tillverkningsorder skapas då utifrån upplagda serviceoperationer och servicematerial.
En service kan hämtas upp på respektive kundorder via Sök och hämta. Ingående rader läses då in på ordern.
Fönstret består av en rubrikrad och flikarna Orderrader och Avsedd för artiklar där grunddatat registreras.
Viktigt att tänka på
- En service eller en serviceartikel är en vanlig T-artikel. Servicen kan ha ett standardpris. Prislistor och kundkopplade priser fungerar som vanligt.
- En serviceoperation är både en artikel och en operation med en angiven produktionsgrupp. Denna bör vara av typen Köpt och bör inte saldohanteras. Artikeln kan ha ett standardpris och försäljningspris precis som vilken artikel som helst. (Standardpriset bör synkroniseras med produktionsgruppens kostnadsfaktorer som används vid kalkylering. Detta måste göras manuellt.)
- Det går att använda en fiktiv artikel som servicematerial, men den fiktiva artikeln följer inte med genom hela serviceflödet till fakturaunderlaget. Den fiktiva artikeln bryts ned till dess ingående artiklar på tillverkningsordern. I rutinen Sammanställning service går det inte att se vilka servicematerial som hör till den fiktiva artikeln utan alla ingående artiklar skrivs till fakturaunderlaget. Fiktiva artiklar visas inte i rutinen Sammanställning service och följer inte med till fakturaunderlaget .Detta innebär att man måste ha försäljningspris på den fiktiva artikelns ingående artiklar och det är dessa som ligger till underlag för prissättning till fakturan. Systeminställningen "Fiktiv artikel med pris i kund- och inköpsorder" har ingen påverkan på hur fiktiva artiklar i en service hanteras.
- Det går att skapa en service utan serviceoperationer och servicematerial. Grundtyp, Serviceplats och Prishantering är dock tvingande då en service skapas.
- Det går att ange serviceinformation på en befintlig artikel. Artikeln får då artikeltyp Tillverkad. Tänk på att kötider och kapacitetsfaktorer ligger kvar i beredningen för den befintliga artikeln och används vid registrering av tillverkningsorder.
- Hur artikelnummer, benämning och övrig gruppering på serviceartiklar ska struktureras och registreras, då de måste undantas från bl.a. lagervärdelistor senare i flödet.
- Om man vill ta bort en serviceartikel görs detta i rutinen Uppdatering artiklar.
- Använd specifika produktionsgrupper för service.
Fönsterfunktioner
Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.
Öppna Navigation