I systemet finns möjlighet att skapa underlag för leverantörsfakturor vid inleverans av inköpsorder. Syftet med detta är att vid bokning av faktura kunna kontrollera och kontera mot den order som ligger till grund för fakturan. Finns ingen inköpsorder som underlag för en faktura går det bra att bara skapa ett fakturaunderlag i efterhand med knappen Ny order. Dessa underlag går sedan att se i rutin Fakturaunderlag.
I fliken Koppling av order visas på vänster sida en förteckning över de ordernummer som inlevererats för vald leverantör. Genom att markera till vänster om ordernumret går det sedan att koppla den ordern till fakturan. Knappen Uppdatera som hämtar upp inlevererade rader som är gjorda efter att rutinen öppnats och orderrader börjat kopplas mot fakturan.
Längst upp visas orderinformation för markerat ordernummer. På höger sida visas de orderrader som ingår i markerat ordernummer. För varje orderrad visas artikelnummer, benämning, inlevererat antal, enhet, inleveransdatumkontering m.m. De uppgifter som kan ändras är à-pris, kontering, rabatt samt radbelopp.
Nya orderrader kan läggas till genom att trycka på knappen Lägg till rad. Genom att fritt kunna markera de orderrader som ska kopplas till fakturan, kan fakturering även göras på del av order. Avser fakturan ett flertal order, kan även koppling av ett flertal order ske mot en och samma faktura.
Längst upp i fönster visas information om markerad order(rad). Här går också att trycka på knappen Ej inlevererat för att se order som väntar på inleverans samt knappen Kass.logg för att se en logg på eventuella kassationer på aktuell orderrad.
Genom att utnyttja knappen Prel.koppla finns möjlighet att göra en preliminär koppling och spara fast inte orderkopplingen är komplett (underlag saknas eller att man avser att göra klart vid senare tillfälle). En sådan faktura blir endast ankomstregistrerad/prel.bokad och går inte att betala.
Stämmer fakturabeloppet överens med orderbeloppet och allt är ok slutförs kontrollen genom att trycka knappen Koppla. Fakturans status ändras då till Definitivbokad. Avsluta med att spara fakturan med Spara under Fönsterfunktioner.
Via Informationsmenyn (höger musknapp) finns ytterligare funktioner för ändring av layout, granskning av inköpsorder och uppdatering av priser.
Via systeminställningen Tillåt koppling av egna inköpsorder i Registrera leverantörsfakturor under Elektronisk fakturahantering på fliken Inköp i Systeminställningar går det att välja om användarna ska ha rättighet att koppla sina egna inköpsorder.
Hantering av differenser
Fakturans belopp och ordervärdet kan ju skilja sig åt så att det blir en diff. Detta kan t.ex. bero på tillkommande poster på fakturan (t.ex. fraktkostnad) eller att något artikelpris är olika på order och faktura. Ska en diff fördelas lika på samtliga orderrader (av radtyp 1) används knappen Fördela diff. Notera att kontering av prisdifferens vid inköp även gäller vid inköp av operationslego.
Att hantera diff som beror på poster som tillkommit på faktura
Att hantera diff som beror på att artikelpris ändrats på faktura