Typ av blankett
Här går det att välja vilken typ av blankett som ska användas för utskrift. Det finns:
- Order - Standard blankett för inköpsorder anpassad för utskrift till skrivare.
- Följesedel - Standard blankett för följesedel inköpsorder anpassad för utskrift till skrivare.
Alternativ för att skriva ut en följesedel till inköpsordern. Markeras då en följesedel ska bifogas inköpsordern och som leverantören sedan ska fylla i uppgifter på, t.ex. levererat antal, och skicka med godset tillbaka. - Orderbekräftelse – Standard blankett för orderbekräftelse anpassad för utskrift till skrivare.
Alternativ för att skriva ut en orderbekräftelse till en inköpsorder. Markeras då en orderbekräftelse ska bifogas inköpsordern och som leverantören sedan kan fylla i uppgifter på, som t.ex. leveransperiod, och skicka tillbaka. - Fax - Inköpsorder skrivs ut på en faxblankett. Parametern fyller även två funktioner. Se nedan. Som standard styr blanketten E-post (används även för fax) att det bara går att skriva ut ett ordernummer till fax, men med tilläggsfunktionen Faxintegration går det att skriva ut ett ordernummerintervall lika som då blankett Order är vald.
Förutsättningar för utskrift av ordernummerintervall till fax
- För att kunna ange ett ordernummerintervall till blankettyp Fax, ska ett faxprogram väljas i systemparametern Faxprogram för direktfax väljas under Fax / E-post på fliken System i Systeminställningar.
- Det valda faxprogrammet ska finnas installerat på den dator som kör MONITOR.
- Korrekt faxnummer måste vara angivet i fältet Faxnummer på orderhuvudet. För de leverantörer och referenser hos leverantörer som inköpsorder och eventuell bekräftelse ska skickas till via fax går det även att lägga in faxnummer till, under fliken Information i Uppdatering leverantörer. Dessa faxnummer blir då valbara i faxnummerfältet i orderhuvud.
E-post
Notera att på blanketten Inköpsorder E-post kan parametern Två orderrader behöva markeras i rutinen Blanketter parametrar för att all text ska få plats på utskriften.