Det malaysiska landspaketet
Här finns en kortfattad beskrivning om vad som är specifikt för Malaysia. Mera information finns i manualen för rutinerna.
För att MONITOR ska fungera i Malaysia ingår följande anpassningar som ska vara installerade i systemet:
- Anpassning 807 - Malaysia
- Anpassning 494 - Debit note
- Anpassning 516 - Checkhantering
- Anpassning 517 - Bankavstämning
- Anpassning 557 - Fakturanummerserie per användare
- Anpassning 680 - Avskrivning baserad per månad (Anskaffningsmånad)
- Anpassning 774 - Redovisning Malaysia
Om någon anpassning saknas, kontakta Monitor ERP Systems supportavdelning på tel. +46 (0)650-766 60, eller via e-post på support@monitor.se.
Nummerserier
I rutinen Nummerserier finns en speciell nummerserie för Debit note. Det är viktigt att du anger en startkod så att inte denna nummerserie krockar med den vanliga fakturanummerserien.
För att få checkhanteringen att fungera ska du ange startkod för Buntnummer för inbetalningar och Buntnummer för utbetalningar.
Skattekoder
I rutinen Skattekoder ska de skattekoder som används vid momsredovisning anges. Notera att det är viktigt att välja MY som landskod i rutinen Företagsinformation för att rutinen Skattekoder ska innehålla rätt information
Kontoplan / Standardkonton
I rutinen Kontoplan / Standardkonton ska du ange det förvalda kontot för betalningsmetoden Check (CH).
Kontoplan
I rutinen Kontoplan ska du markera Specifikation på kontot för Checkbetalningar. När en checkbetalning registreras så skrivs checknumret i fältet Specifikation i konteringsfönstret.
På de konton som ska användas vid bankavstämning i rutinen Bankavstämning måste du markera kryssrutan Bankavstämning.
Blanketter
I rutinen Företagsinformation går det att välja ett malaysiskt blankettset. Kom ihåg att generera blanketterna när du bytt blankettset!
Bankavstämning
Rutinen Bankavstämning finns under menyn Årsbyte / Periodbyte i modulen Redovisning och används för att stämma av kontoutdragen från banken mot huvudbokstransaktionerna.
Anpassning Checkhantering
Anpassningen Checkhantering aktiverar betalsättet Check (CH) i följande rutiner: Inbetalningar, Utbetalning, Utbetalningsförslag, Registrera leverantörsfakturor, Uppdatera leverantörsreskontra, Uppdatering leverantörer, Utskrift leverantörer, listtyp Parametrar samt Sökning leverantörsreskontra, listtyp Betalning.