Allmänt om Sälj-och Inköpsstöd
Kapitlet Sälj- och Inköpsstöd beskriver vad sälj- och inköpsstöd är och några tillämpningar av denna funktion i MONITOR. Här beskrivs också de olika grundinställningar som behöver göras i systemet innan det går att ta sälj- och inköpsstödsfunktioner i bruk.
Alla som har kontakt med kunder och leverantörer måste hålla reda på en stor mängd information.
Varför behövs en säljstödsfunktion i MONITOR?
Tanken om en god kunddialog och säljstöd grundar sig i ett begrepp som ofta kallas Customer Relationship Management (CRM), något som blivit ett allt vanligare begrepp i olika sammanhang.
Till sin hjälp och för att lagra informationen på ett ställe, kan företaget använda sig av ett så kallat CRM-system /säljstöd vilket ger en komplett översyn av företagets affärskontakter och kunder. CRM är dock inte enbart ett säljstöd utan också en strategi och ett tänkande som för att bli riktigt effektivt genomsyrar hela organisationen.
När kraven från kunderna ökar blir det svårare för företagen att internt hantera och förvalta alla kontakter. God kundvård och effektivt säljstöd kräver att du har tillgång till ett lättarbetat och överskådligt informationssystem.
MONITORs Säljstödsfunktion grundar sig i ett kundregister med utökad säljstödsfunktionalitet såsom planerade aktiviteter och uppgifter om alla affärshändelser där varje kontakt varit engagerad. Men för att involvera och ge en samlad bild över hela verksamheten, används flera andra funktioner i MONITOR såsom t.ex.:
- Offerthantering, för registrering, bevakning och uppföljning av offerter till våra affärskontakter.
- Försäljnings- och orderingångsstatistik, för att visa orderingång och alla inneliggande kundorder. TB
Täckningsbidrag TB är skillnaden mellan Standardpriset och fakturabeloppet.- och TG
Täckningsgrad TG är den andel som TB utgör av fakturabeloppet. TG anges i procent. analyser.
- Prognoshantering, registrera förväntat försäljning för att så att säga för-producera innan skarp beställning.
- För- och efterkalkyler, för att kalkylera och sen följa upp tid och kostnader för produkter. Tjänar vi pengar, eller förlorar vi pengar på produkterna...?
- Prishantering. Det finns flera olika typer av prislistor i systemet som måste underhållas. Det kan gälla registrering av nya priser och justeringar av befintliga priser, både när det gäller inköp-, standard, och försäljningspriser.
- Leveranstidsuppföljning, håller vi utlovade leveranstider mot våra kunder...? Har vi haft leveransförseningar, vad var försenat och hur mycket?
- Kan vi ge kunderna snabba och trovärdiga leveransbesked? Genom att t.ex. använda oss av funktion Leveranstidskontroll (LTK) kan vi kontrollera och få förslag om bästa möjliga leveranstider med möjlighet att ta hänsyn till t.ex. materialtillgång, beläggning och eventuella förseningar i produktionen.
- E-postutskick till kunder direkt från systemet med olika möjligheter till selektering. Man kanske t.ex. önskar att göra ett riktat utskick till alla sina potentiella kunder.
Genom en samverkan av flera säljstödsfunktioner i MONITOR, kan vi skapa förutsättningar för en bättre kontroll och översikt över hela verksamheten, vilket i sin tur skapar förutsättningar för långsiktiga och framgångsrika kundrelationer.
I Tillämpning av säljstöd beskrivs några möjliga scenarion och hur vissa säljstödsfunktioner kan användas.
Innan du tar MONITORs säljstödsfunktioner i bruk bör ett antal grundinställningar göras i olika rutiner. Dessa inställningar beskrivs i Grundinställningar för sälj- och inköpsstöd.
Varför behövs en inköpsstödsfunktion i MONITOR?
Till sin hjälp och för att lagra informationen på ett ställe, kan företaget använda sig av ett så kallat inköpsstödssystem vilket ger en komplett översyn av företagets affärskontakter och leverantörer.
MONITORs Inköpsstödsfunktion grundar sig i ett leverantörsregister med utökad inköpsstödsfunktionalitet såsom planerade aktiviteter och uppgifter om alla affärshändelser där varje kontakt varit engagerad. Men för att involvera och ge en samlad bild över hela verksamheten, används flera andra funktioner i MONITOR såsom t.ex.:
- Förfrågan, för registrering och uppföljning av förfrågningar till våra leverantörer.
- Leverantörsvärdering, håller leverantören utlovade leveranstider? Håller leverantören utlovad kvalitet?
Genom en samverkan av flera inköpsstödsfunktioner i MONITOR, kan vi skapa förutsättningar för en bättre kontroll och översikt över hela verksamheten, vilket i sin tur skapar förutsättningar för långsiktiga och framgångsrika leverantörsrelationer.
I Tillämpning av inköpsstöd beskrivs några möjliga scenarion och hur vissa inköpsstödsfunktioner kan användas.
Innan du tar MONITORs inköpsstödsfunktioner i bruk bör ett antal grundinställningar göras i olika rutiner. Dessa inställningar beskrivs i Grundinställningar för sälj- och inköpsstöd.