E-postinställningar
Här registrerar du uppgifter om den e-postserver som webbshopen använder för att skicka e-post. Uppgifterna används bland annat för att skicka orderbekräftelser och inloggningsuppgifter till kunder. Kontrollera att e-postinställningarna verkligen fungerar. Meddela gärna er IT-avdelning att webbshopen måste få uppdaterade e-postinställningar om något ändras. En fungerande e-post är en viktig del av webbshopen.
Applikationsservern (Monitor-servern) genererar och skickar iväg e-postutskicken. Portar från applikationsservern mot er e-postserver måste vara öppna för att e-posten ska fungera.
Metod för e-post
Med denna metod kan du manuellt ange e-postinställningar för SMTP.
- I fältet E-postserver anger du namnet på er e-postserver.
- I fältet Port anger du önskad port.
- I fältet Avsändarnamn anger du ett avsändarnamn för e-postmeddelanden.
- I fältet Avsändaradress anger du den avsändaradress som webbshopen ska använda.
- I fältet Inloggningsnamn för e-postkontot anger du inloggningsnamnet för e-postkontot.
- I fältet Lösenord för e-postkontot anger du lösenordet för e-postkontot.
- I fältet Mottagaradress för admin anger du e-postadressen för admin.
- I fältet E-postadress som tar emot kontaktformulär anger du e-postadressen för kontaktformulär.
- Markera Använd SSL-kryptering om det ska användas.
- Spara.
- Klicka på knappen Testa inställningar för att se att allt fungerar som tänkt.
Med denna metod använder du de inställningar som är angivna i Monitor ERP under Systeminställningar | Systemövergripande | E-post.
- I fältet Avsändaradress anger du den avsändaradress som webbshopen ska använda.
- I fältet Mottagaradress för admin anger du e-postadressen för admin.
- I fältet E-postadress som tar emot kontaktformulär anger du e-postadressen för kontaktformulär.
- Spara.
- Klicka på knappen Testa inställningar för att se att allt fungerar som tänkt.
Denna metod måste du välja om du använder Exchange Online (en del av Microsoft 365), för att e-post från webbshopen ska fungera. I rutinen Användare i Monitor ERP måste du först konfigurera användaren för webbshop med följande: Metod för e-post ska vara Serverbaserat, via Microsoft Exchange Online. Det är denna användare som Webbshop autentiserar sig mot. Användaren har en API-licens. Läs mer i online-hjälpen till Monitor ERP i guiden Aktivera OAuth 2.0 med Azure Active Directory. Obs! För att de nya inställningarna för webbshopens API-användare ska fungera måste en ny session skapas. Detta gör du genom att starta rutinen Inloggade användare och ta bort sessionen som webbshopen använder. Webbshopen skapar själv en ny uppkoppling när den blir utloggad, och de nya e-postinställningarna kan sedan användas.
- I fältet E-postadress som tar emot kontaktformulär anger du e-postadressen för kontaktformulär.
- Spara.
- Klicka på knappen Testa inställningar för att se att allt fungerar som tänkt.