Ärendehantering

Här kan du skapa formulär som användare kan använda för att skapa ärenden i Monitor ERP. Detta kräver tillägget Ärendehantering.

Användargrupper

Här kan du ange de användargrupper formuläret ska vara tillgängligt för.

För att ge en användargrupp tillgång till sidan ärendehantering måste även standardsidan aktiveras för relevanta användargrupper.

Ärendetyp

Här anger du vilken ärendetyp i Monitor ERP som ett nytt ärende ska få. Endast ärenden av grundtypen Kundavvikelse kan anges.

Ärendestatus styrs av följande aktivitet

Här kan du välja vilken aktivitet på ärende som ska styra den publika status som visas för användare i Mina ärenden.

Fält att visa i formulär

Här anges vilka fält som ska vara aktiva i formuläret. Via en väljare kan de olika fälten sättas som inaktiverat, aktiverat och tvingande.

Tillgängliga fält:

  • Kundens ärendenummer
  • Artikelnummer – Valideras att det är ett existerande artikelnummer.
  • Serienummer – Valideras att det är ett existerande serienummer. När ett korrekt serienummer angivits uppdateras fältet artikelnummer automatiskt och deaktiveras.
  • Batchnummer – Valideras att det är ett existerande batchnummer. När ett korrekt batchnummer angivits uppdateras fältet artikelnummer automatiskt och deaktiveras.
  • Felantal
  • Felbeskrivning
  • Referens – Inloggade användare får detta fällt ifyllt per automatik.
  • Kommentar
  • E-post – Inloggade användare får detta fällt ifyllt per automatik. För besökare är detta fält alltid med som tvingande.
  • Filuppladdning – Om du aktiverar filuppladdning måste accepterade filformat anges. Filformat anges utan punkt och separeras med kommatecken. Exempel: jpg,pdf,png
  • Tillgängliga felkoder – Här anger du tillgängliga felkoder som användaren sedan kan välja. Endast aktiva felkoder som kan anges på kundavvikelse är valbara.

Att skapa ett nytt reklamationsformulär för användarna

  1. Tryck på + knappen.
  2. Ge formuläret ett namn. Det går inte att spara utan ett namn.
  3. Välj vilken formulärtyp den ska kopplas mot i Monitor ERP.
  4. Välj vilken aktivitet i Monitor ERP som ärendet ska kopplas mot för att visa för kunden vilket status ärendet har.
  5. Välj vilka fält som ska visas för kunden i formuläret, samt vilka fält som ska vara tvingade.
  6. Koppla vilka felkoder som kunden ska få välja, om det bara finns en så, väljs den.
  7. Välj vilka användargrupper som ska ha tillgång till formuläret.
  8. Tryck på översättningsknappen för att lägga till fler översättningar för formuläret utöver det som skrevs in i början.

För att kunderna ska kunna skapa ärenden behöver de ha tillgång till sidan Skapa ärende.

Har kunden fler val av formulär får den välja vilket formulär den ska använda.