Skapa redovisningsrapport

I denna rutin bygger du företagsanpassade rapporter för redovisningen.

Det följer med ett antal färdiga standardrapporter vid leverans av systemet. Dessa rapporter kan du använda rakt av och skriva ut i rutinen Skriv ut redovisningsrapport.

Du kan inte ändra på eller ta bort de medföljande standardrapporterna, men du kan använda dem som mallar för nya rapporter som du anpassar för ditt företag. I rutinens verktygsmeny finns knappen Spara som (Ctrl + Shift + S), vilken du använder för att spara en befintlig rapport som mall till en ny rapport. Det finns också knappar för att exportera och importera rapportdefinitioner till/från fil (med ändelsen .mrd).

Du kan också skapa nya tomma rapporter och bygga upp dem precis som du vill ha dem. Du anger då först ett nytt rapportnummer i fältet Nummer. Numret måste vara 100 eller större.

Rutinen är uppdelad på tre flikar: 1) Fliken Allmänt, som beskriver generella uppgifter för rapporten, bl.a. orientering, marginaler och konfiguration av rapporthuvudet, se nedan. 2) Fliken Kolumner, som beskriver kolumnerna och deras inställningar. 3) Fliken Sektioner, som beskriver sektionerna och deras inställningar.

Längst ned i fönstret visas information om vem som skapat eller senast ändrat information på den aktuella posten samt när. Under knappen finns en logg på samtliga ändringar.

DevExpress Report Designer

Det följer med ett tredjepartsprogram i MONITOR G5 för design och redigering av rapporthuvudet till de rapporter som du har skapat. Programmet heter DevExpress Report Designer och finns under knappen Redigera dokumentkonfiguration bredvid fältet Rapportkonfiguration – Huvud.

Läs även avsnittet Funktioner i dokumentmallar.