Anläggningslista
I denna rutin går det att skriva ut olika varianter av listor i anläggningsregistret. Listorna används till olika syften, t.ex. för att stämma av anläggningarnas restvärden mot balansräkningen, se information om avskrivningar och försäljningar. De kan även användas för att visa och uppdatera information om anläggningsobjekten.
I huvudsak bygger rutinen på data från de andra rutinerna i undermodulen Anläggningsregister. Vissa delar av informationen går att uppdatera i listorna.
Detaljerad
I denna lista kan du se detaljerad information om anläggningsobjekt. Det är information så som anskaffningsvärde, ackumulerade avskrivningar och restvärde. Listan kan grupperas på anläggningsgrupp, anläggningskonto, anskaffningsdatum och huvudobjekt.
Summerad
Listan visar samma information som den detaljerade listan fast i summerad form. Listan kan summeras på anläggningsgrupp, anläggningskonto, anskaffningsdatum och huvudobjekt.
Avskrivningslogg
Denna lista används för att i efterhand söka reda på avskrivningar (och deras värden) som utförts under en viss tidsperiod eller avskrivningar för specifika objekt. Listan kan grupperas på anläggningsobjekt och datum.
Försäljning/Utrangering
I denna lista visas information om alla försäljningar/utrangeringar av anläggningsobjekt. Listan kan grupperas på anläggningsgrupp och huvudobjekt.
Övrigt
I denna lista visas information från boxarna i fliken Grunduppgifter i rutinen Registrera anläggningsobjekt. Listan kan grupperas på allmänt, anskaffning/försäkring och avskrivningsinformation.
Presentationer styr hur listan ska visas, exempelvis som grupperad eller summerad. Det följer med några standardpresentationer från start.
I de flesta rutiner där du hämtar upp listor är det möjligt att konfigurera egna presentationer. Det gör du under Presentationer i rutinens backstage. I en egen presentation kan du bl.a. välja om presentationen ska ha drilldown-funktion och drilldown-filtrering.
Du kan välja vilka kolumner som ska finnas i listan samt för varje kolumn ställa in gruppering, sortering, aggregering, och om kolumnen ska visas i diagram och ska skrivas ut. Utöver det kan du göra utskriftsinställningar, diagraminställningar samt inställning av extra aggregering.
Läs mer om detta i Presentationer.
En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta
på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara
sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.



