Anskaffning
Anskaffningsdatum
Datumet när objektet anskaffades. Vid registrering av ett nytt objekt föreslås dagens datum. Fältet är tvingande.
Vid nyregistrering av post visas en varning om anskaffningsdatum ligger utanför det bokföringsår som systemet har. Varningen visas t.ex. när du registrerar historiska objekt och fungerar som en kontroll på att du inte registrerar objekt med fel årtal.
Du kan ändra anskaffningsdatum på befintliga sparade objekt oavsett om avskrivning har påbörjats eller inte.
Däremot finns det en kontroll när du ändrar anskaffningsdatum. Anskaffningsdatumet måste vara samma eller tidigare än avskrivningsstart.
Exempel: om anskaffningsdatumet just nu är 2017-01-01 och avskrivningsstart var 2017-01-31 kan du inte sätta ett nytt anskaffningsdatum som är senare än objektets avskrivningsstart. Valideringsfelet visar då att anskaffningsdatumet ligger senare än avskrivningsstart. Dessutom sker en kontroll mot händelseloggen på objektet. Om objektet har händelseloggar på ändrade anskaffningsvärden får inte det nya anskaffningsdatumet ligga efter datumet för den äldsta ändringen.
Om anläggningsobjektet skapas från leverantörsreskontra eller verifikationsregistrering, sätts anskaffningsdatum utifrån verifikationsdatum på fakturan/verifikationen.
Anskaffningsvärde
Objektets anskaffningsvärde anges i företagsvalutan. Både positiva och negativa värden är tillåtna. Anskaffningsvärdet ligger indirekt till grund för de avskrivningar som görs på objektet. Detta sker genom att objektets restvärde uträknas från anskaffningsvärde med avdrag för gjorda avskrivningar.
Anskaffningsvärdet kan ändras om flera anskaffningar adderas till samma anläggningsobjekt. Normalt sker detta via leverantörsfakturor eller verifikation som adderas till objektet. Det går även att justera detta manuellt. Fältet är editeringsbart enbart vid skapande av nytt objekt. Om det är ett befintligt objekt får du använda knappen som öppnar en dialog.
I dialogen visas överst det aktuella anskaffningsvärdet. Under det kan du ange den ändring du vill göra, antingen positivt eller negativt. Det nya anskaffningsvärdet räkas ut automatiskt utifrån det du anger i ändringen. På samma sätt uppdateras fältet för ändringen om du anger det nya värdet direkt. Du kan även ange ett datum från när det nya anskaffningsvärdet kommer att gälla.
Datumet som föreslås baseras på följande:
- Om det är ett objekt som du inte påbörjat avskrivningar på föreslås samma datum som står i fältet Anskaffningsdatum. Du kan ändra till ett senare datum, inte ett tidigare.
- Om det är ett objekt där avskrivning påbörjats föreslås senaste avskrivningsdatum som datum för ändring. Det är dock möjligt att ändra till ett senare datum, inte ett tidigare.
Objektets anskaffningsvärde kan ändras via en ny verifikation eller en ny leverantörsfaktura. Då bibehålls objektets spårbarhet i Huvudboken.
Ursprungligt anskaffningsvärde
Visar det ursprungliga anskaffningsvärdet på objektet. Om anskaffningsvärdet förändrats över tid visas vilket värde som var det ursprungliga.
Antal
Det förvalda antalet är 1 men det går att ändra. Vid delavyttring/delförsäljning kan antal förändras på objektet. Syftet med ett antal är att ange hur många av ett objekt som anläggningen avser, t.ex. om du registrerar ett flertal inventarier i en klump och ser dem som ett gemensamt anläggningsobjekt.
Löpnummer
Det löpnummer för leverantörsfakturan som anskaffningen avser. Om anskaffning skett via leverantörsreskontran så sätts löpnummer på objektet därifrån. Om det finns flera leverantörsfakturor som byggt upp värdet på anläggningsobjektet, är det enbart den första leverantörsfakturan som visas här. En översikt över samtliga leverantörsfakturor för objektet visas i fliken Huvudbok.
Det är tillåtet att ange ett löpnummer som inte är registrerat i systemet. Detta kan vara aktuellt vid registrering av historiska anskaffningar.
Verifikationsnummer
Verifikationsnummer för den verifikation som anskaffningen avser. Om anskaffning skett via leverantörsreskontra eller verifikationsregistrering sätts verifikationsnummerserie och verifikationsnummer därifrån.
Det är tillåtet att ange ett verifikationsnummer som inte är registrerat i systemet. Detta kan vara aktuellt vid registrering av historiska anskaffningar.
När leverantörsfakturor som är kopplade mot anläggningsobjekt journalförs görs en koppling från anläggningen till verifikationen som skapas om det inte redan finns en koppling på objektet.
Leverantör
Den leverantör som objektet anskaffats ifrån. Du kan ange leverantören manuellt men den kan även sättas utifrån fakturans löpnummer.
Pågående investering
Styr om objektet är en pågående investering. Funktionen kan användas om du behöver samla fakturor till ett anläggningsobjekt under dess uppbyggnad, t.ex. en större anläggning som byggs upp under en tid och behöver bokas mot konto för pågående nyanläggning (i Sverige: konto 1180). På ett objekt som är en pågående investering sker det inga avskrivningar. Dessa objekt visas inte i avskrivningsrutiner. I Anläggningslista visas anläggningskonto för dessa objekt som Pågående investering i stället för det ordinarie anläggningskontot.
En validering sker på att den valda anläggningsgruppen har ett konto för pågående investering. Konto för pågående investering hanteras i boxen Kontering i rutinen Grunddata – Anläggningsregister. Om objektet har påbörjad avskrivning kan inte pågående investering aktiveras.
För huvud- och underobjekt gäller följande:
- Om ett huvudobjekt är en pågående investering måste även alla kopplade underobjekt vara pågående investering.
- Om ett huvudobjekt är aktivt (inte pågående investering) så är det dock tillåtet att ha underobjekt som är pågående investeringar.
Aktivera investering
Om du aktiverar en investering visas ett fönster där du kan tala om när avskrivning ska börja samt ange avskrivningsinformation och verifikationstext för den journal/verifikation som uppdateras när du sparar objektet. Det finns även funktionalitet kopplat till underobjekt i dialogrutan där aktivering sker. I samband med att objektet aktiveras ändras statusen på objektet från Pågående investering till Registrerad.
När du klickar på knappen så öppnas en dialog.

Värde att aktivera
Visar det totala värdet som kommer att aktiveras. Värdet är samma som objektets aktuella anskaffningsvärde.
Anskaffningsvärde
Visar det anskaffningsvärde som blir på objektet efter aktivering. Värdet i fältet är samma som Värde att aktivera i de fall du inte har valt att dela upp investeringen i olika komponenter (det görs i boxen nedan). Om du i samband med aktivering delar upp objektet i olika underobjekt så avräknas underobjektens anskaffningsvärde från detta fält.
Avskrivningsstart
Avskrivningsstarten föreslås utifrån objektets avskrivningsstart, men du kan ändra detta. Det är inte möjligt att sätta en avskrivningsstart som ligger före objektets start. Om du i samband med aktiveringen skapar nya underobjekt sätts även denna avskrivningsstart på underobjekten.
Avskrivningstid och Avskrivningsprocent
Dessa föreslås utifrån vad som är satt på objektet, men du kan ändra detta. Om inställningen Underobjekt slutavskrivs samtidigt som huvudobjekt är aktiverad får de underobjekt som skapas automatiskt samma värden.
Verifikationstext
Förvald text är "Aktivering av investering". Texterna hanteras i rutinen Verifikationstexter.
Integrationstyp
Du kan välja vilken typ av integration som ska gälla.
Underobjekt slutavskrivs samtidigt som huvudobjekt
Om inställningen är aktiv kan du inte editera avskrivningstid och avskrivningsprocent för objekt som du har lagt till i boxen under.
Dela upp i underobjekt (komponenter)
I boxen kan du lägga till anläggningsobjekt. Är inställningen ovan aktiv kan du inte ändra avskrivningstid och avskrivningsprocent.