Tidsuppföljning
I denna rutin kan du i listform göra tidsuppföljning av projekt. Uppföljningen kan gå till på olika sätt. T.ex. kan du se tid summerad per projekt, där du har möjlighet att använda drilldown för att se detaljerad information på raderna. Du kan även ta ut rapporter selekterat på tidsperiod för utfallet. Detta kallas för periodiserade rapporter.
Förutom uppföljning av rapporterad tid kan du även se tider som är planerade/orderlagda, budgeterade, prognostiserade och tid som är framräknat som förväntat utfall. I rutinen finns det möjlighet att visa information om differens mellan de olika nämnda tiderna.
Tidsuppföljning finns även som en flik i Projektregister och som en sektion i dokumenten Projektrapport (intern och extern). I denna rutin går det att i listform få ut denna information för många projekt samtidigt.
När det gäller de periodiska rapporterna samt rapporten PIA-värde, kan utfallet visas periodiserat, dvs. selekterade på datum (fr.o.m.–t.o.m.).
När det gäller listtypen Detaljerad och Summerad hämtas värdena utifrån den senaste gjorda projektberäkningen. I dessa rapporter går det inte att selektera utfallet på datum. Under inställningar går det att välja att ny projektberäkning ska göras när listan hämtas. Det tar då lite längre tid att hämta listan.

Summerad
I denna listtyp görs tidsuppföljning av projektet avseende rapporterade timmar från lagrade värden. Listan kan summeras på projekt och K/I-typ.
Detaljerad
I denna listtyp görs tidsuppföljning som i listan ovan, men det visas i detaljerad form. Listan kan grupperas på projekt och K/I-typ.
Summerad – Periodisk
I denna listtyp görs tidsuppföljning avseende rapporterade timmar med möjligheten att göra urval på tidsperiod om det gäller utfallskolumner. Listan kan summeras på projekt och K/I-typ.
Detaljerad – Periodisk
I denna listtyp görs tidsuppföljning på samma sätt som i listan ovan, men det visas i detaljerad form. Listan kan grupperas på projekt och K/I-typ.

Presentationer styr hur listan ska visas, exempelvis som grupperad eller summerad. Det följer med några standardpresentationer från start.
I de flesta rutiner där du hämtar upp listor är det möjligt att konfigurera egna presentationer. Det gör du under Presentationer i rutinens backstage. I en egen presentation kan du bl.a. välja om presentationen ska ha drilldown-funktion och drilldown-filtrering.
Du kan välja vilka kolumner som ska finnas i listan samt för varje kolumn ställa in gruppering, sortering, aggregering, och om kolumnen ska visas i diagram och ska skrivas ut. Utöver det kan du göra utskriftsinställningar, diagraminställningar samt inställning av extra aggregering.
Läs mer om detta i Presentationer.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.