Betalningsvillkor
I denna tabell registrerar du betalningsvillkor. Betalningsvillkor anger den kredittid inom vilken betalningar av fakturor ska göras.
På kund och leverantör väljer du ett betalningsvillkor som styr vilken kredittid det förvalt blir på offert, förfrågan, kund- och inköpsorder.
Det finns systeminställningar som styr vilket förvalt betalningsvillkor det blir på kreditfakturor och räntefakturor.
Förvald
Du kan markera om betalningsvillkoret ska vara förvalt på en ny kund eller leverantör.
Nummer
Nummer för radens position. Fältet är numeriskt. En ny rad får förvalt nästa lediga nummer. Tabellen sorteras på denna kolumn. Ett nummer är unikt och kan inte förekomma på flera rader i tabellen.
Benämning
En benämningstext för detta betalningsvillkor. Med knappen Översättningar kan texten översättas till de olika aktiva språk som finns registrerade i systemet.
Antal dagar
Kredittid i antal dagar för detta betalningsvillkor. Anger du mer än noll (0) dagar så är fakturatyp alltid Faktura. Har betalningsvillkoret noll dagar så kan du välja annan fakturatyp (se nedan).
Kassarabatt
Under knappen kan du registrera upp till tre olika kassarabattsgränser i procent. Alla rabattgränser måste ha lägre antal dagar än betalningsvillkorets antal dagar. Det får inte vara lika antal dagar på flera gränser.
Fri leveransmånad
Fri leveransmånad betyder att kredittiden börjar gälla från kommande månadsskifte, räknat från fakturadatumet.
Fakturatyp
Styr med vilken fakturatyp som order ska faktureras. Det är endast möjligt att koppla fakturatyp till ett villkor som har noll (0) i Antal dagar.
- Faktura – för nya betalningsvillkor är denna typ förvald.
- Intern – används för internt bruk för att hantera försäljning av interna kundorder. Exempelvis används detta vid uttag av varor till mässor och dylikt, då du vill få lageruttag och följesedel på detta, men att fakturan enbart ska bokföras som intern försäljning och inte skickas till kunden. I många fall används ett internt kundnummer på order (som avser det egna företaget eller avdelningar på företaget). Det kan även handla om internfakturering mellan koncernbolag.
- Kontantnota – används vid försäljning där betalning erhålls direkt, i samband med att fakturan godkänns och skrivs ut, t.ex. vid butiksförsäljning. Det kan också vara order där kunden betalat via kontokort. För denna fakturatyp måste du välja ett betalningssätt.
Både kontantnotor och internfakturor sätts automatiskt som betalda i kundreskontran när de faktureras. De har separata dokumentmallar och fakturanummerserier (valbart). På dessa fakturor visas inga betalningsvillkor.
Konteringen för dessa fakturatyper bokförs i kundfakturajournalen. Ingen inbetalningsjournal skrivs ut för dessa (även om de blir automatiskt betalda).
Faktureringen av kontantnota sätts automatiskt som betald, så du kan ange ett betalningssätt som förvalt på betalningen (endast manuella betalningssätt). Betalningssättet har betydelse för vilket likvidkonto som fakturan bokförs mot.
Du kan inte ange betalningssätt på internfakturor. Betalningssättet har ingen betydelse, eftersom konteringen hämtas från ett standardkonto (inte från betalningssättets konto).
Betalningssätt
Om fakturatyp för betalningsvillkoret är Kontantnota tänds detta fält. Du måste välja ett av de aktiva betalningssätt av typen Manuell betalning som finns upplagda i rutinen Bankinställningar.