Tillverkningsorderlogg
I denna rutin kan du ta fram en lista över samtliga rapporteringar som gjorts på tillverkningsorder.
Det som hämtas är rapporteringar på operationer eller material, både i detaljerad och summerad form i olika grupperingar. Rapporteringar på operationer hämtas från den orderlogg som finns för tillverkningsoperationer. Rapporteringar på material hämtas från den orderlogg som finns för materialrapporteringar på tillverkningsorder.
Du kan också välja av olika inställningar för listorna, bl.a. vilka typer av kostnader som ska vara underlag i beräkning av avrapporterad kostnad och planerad kostnad för avrapporterat antal, och om det ska vara aktuell eller kommande typ av kostnad.

Operationer – Detaljerad
Listan visar information om rapporteringar på operationer i detaljerad form. Listan kan grupperas på datum, produktionsgrupp och tillverkningsorder.
Operationer – Summerad
Listan visar information om rapporteringar på operationer i summerad form. Listan kan summeras på datum och produktionsgrupp.
Material – Detaljerad
Listan visar information rapporteringar på material i detaljerad form. Listan kan grupperas på datum, materialets artikelnummer och tillverkningsorder.
Material – Summerad
Listan visar information om rapporteringar på material i summerad form. Listan summeras på materialets artikelnummer.

Presentationer styr hur listan ska visas, exempelvis som grupperad eller summerad. Det följer med några standardpresentationer från start.
I de flesta rutiner där du hämtar upp listor är det möjligt att konfigurera egna presentationer. Det gör du under Presentationer i rutinens backstage. I en egen presentation kan du bl.a. välja om presentationen ska ha drilldown-funktion och drilldown-filtrering.
Du kan välja vilka kolumner som ska finnas i listan samt för varje kolumn ställa in gruppering, sortering, aggregering, och om kolumnen ska visas i diagram och ska skrivas ut. Utöver det kan du göra utskriftsinställningar, diagraminställningar samt inställning av extra aggregering.
Läs mer om detta i Presentationer.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.