Operationsuppföljning
I denna rutin kan du i en lista jämföra planerade och verkliga tider på färdiga operationer i syfte att följa upp om de planerade tiderna stämmer överens med verkligheten.
Du kan både jämföra totala tider, som inkluderar både ställ- och stycktider, samt även ställtider separat. De totala tiderna kan redovisas med kostnader. De jämförda tiderna redovisas med en effektivitetsfaktor (E-faktor), både i den detaljerade och summerade listan. En effektivitetsfaktor under 1,00 betyder att operatören tagit längre tid på sig än planerat för det antal som producerats än vad som var planerat. E-faktorn visas i rött om värdet är under 1,0.Resultatet baseras på planerade tider på operationer och rapporteringar som står i tillverkningsorderloggen. Ställtidsuppföljning är bara givande att göra när du faktiskt rapporterar ställtid separat.
Du kan hämta data från ett eller flera lagerställen. Lagerställen väljer du på verktygsmenyn i rutinen.

Totaltid – Detaljerad
Listtypen hämtar planerat och avrapporterat antal, planerad och avrapporterad totaltid samt effektivitetsfaktor (E-faktor) för totaltiden. Listan kan grupperas på produktionsgrupp och verkligt färdigdatum.
Totaltid – Summerad
Listtypen hämtar planerat och avrapporterat antal, planerad och avrapporterad totaltid samt effektivitetsfaktor (E-faktor) för totaltiden. Listan kan summeras på produktionsgrupp och verkligt färdigdatum.
Ställtid – Detaljerad
Listtypen hämtar planerad och avrapporterad ställtid samt effektivitetsfaktor (E-faktor) för ställtiden. Listan kan grupperas på produktionsgrupp och verkligt färdigdatum.
Ställtid – Summerad
Listtypen hämtar planerad och avrapporterad ställtid samt effektivitetsfaktor (E-faktor) för ställtiden. Listan kan summeras på produktionsgrupp och verkligt färdigdatum.

Presentationer styr hur listan ska visas, exempelvis som grupperad eller summerad. Det följer med några standardpresentationer från start.
I de flesta rutiner där du hämtar upp listor är det möjligt att konfigurera egna presentationer. Det gör du under Presentationer i rutinens backstage. I en egen presentation kan du bl.a. välja om presentationen ska ha drilldown-funktion och drilldown-filtrering.
Du kan välja vilka kolumner som ska finnas i listan samt för varje kolumn ställa in gruppering, sortering, aggregering, och om kolumnen ska visas i diagram och ska skrivas ut. Utöver det kan du göra utskriftsinställningar, diagraminställningar samt inställning av extra aggregering.
Läs mer om detta i Presentationer.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.