Fakturaunderlag – Inköp
I denna rutin kan du lista inleveranser som inte kopplats mot leverantörsfakturor. Posterna som visas har skapats via inleveranser av inköpsorder eller via mottagningskontroller. Rutinen används för att se vilka inleveranser som är gjorda men inte kopplade mot leverantörsfakturor. Det går också att ta ut rapporter som används vid lageravstämningar för att se värdet av det som tagits ur lagret men inte bokförts. Utöver detta kan du se kopplade/preliminärkopplade underlag via selektering på status.
Som standard finns en detaljerad och en summerad lista med några presentationsalternativ. Du kan gruppera om i listan och spara iordningställda layouter för senare användning.

Detaljerad
Listan visar information om fakturaunderlag utifrån orderrader och orderhuvuden. Listtypen kan grupperas på ordernummer eller leverantör. Raderna kan makuleras om listan hämtas som uppdateringsbar.
Summerad
Visar fakturaunderlag summerat på grupperingsbegreppet. Listtypen kan summeras på ordernummer, leverantör eller varugrupp. Raderna går att expandera för att visa detaljerad information om orderna.

Presentationer styr hur listan ska visas, exempelvis som grupperad eller summerad. Det följer med några standardpresentationer från start.
I de flesta rutiner där du hämtar upp listor är det möjligt att konfigurera egna presentationer. Det gör du under Presentationer i rutinens backstage. I en egen presentation kan du bl.a. välja om presentationen ska ha drilldown-funktion och drilldown-filtrering.
Du kan välja vilka kolumner som ska finnas i listan samt för varje kolumn ställa in gruppering, sortering, aggregering, och om kolumnen ska visas i diagram och ska skrivas ut. Utöver det kan du göra utskriftsinställningar, diagraminställningar samt inställning av extra aggregering.
Läs mer om detta i Presentationer.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.