Rapportera inleverans

I denna rutin rapporterar du inleveranser av inköpsorder. Alla typer av inköpsorder kan inleveransrapporteras: både materialinköp, lagerorder för inköp* och operationslego.

* Lagerorder finns om du har tillvalet Lagerställe.

Inlevererad inköpsorder uppdateras på radnivå och ny status sätts på ordern beroende på om en delleverans eller komplett leverans gjorts. När inleveransen sparas i rutinen skapas ett fakturaunderlag och en inleveranslogg för inlevererade orderrader. Du kan därefter skriva ut pallflaggor och kontrollrapporter i fliken Dokument eller vid ett senare tillfälle i rutinen Skriv ut pallflagga – Inköp. Syftet med dokumenten är att märka upp pallarna med pallflaggor och använda kontrollrapporter vid mottagningskontroller.

Mottagningskontroll

Mottagningskontroll kan vara satt på artikel, leverantör eller order. Då är det redan aktiverat när inleveransen rapporteras i denna rutin. Men du kan även aktivera mottagningskontroll här per orderrad, om det inte tidigare är satt på någon av nämnda poster. Är mottagningskontroll av inleveransen aktiverad kan du även skriva ut kontrollrapporten härifrån i fliken Dokument eller göra det vid ett senare tillfälle i rutinen Skriv ut kontrollrapport. Mottagningskontrollen görs därefter i rutinen Mottagningskontroll.

Korrigering

Så länge inte leverantörsfakturan till inleveransen har definitivbokats kan inleveransen korrigeras, antingen genom att rapportera inleverans av ytterligare antal eller genom att ångra inleveransen i rutinen Ångra inleverans. Fakturaunderlaget läggs dock aldrig till på ett befintligt fakturaunderlag utan det skapas ett nytt fakturaunderlag, alternativt makuleras det.

När operationslego inrapporteras så sker det också en avrapportering av den kopplade operationen i tillverkningsordern.