Skriv ut inköpsorder
I denna rutin kan du skriva ut inköpsorder för materialinköp, lagerorder för inköp* och operationslego. Även följesedlar för operationslego går att skriva ut. Vad som ska skrivas ut väljs som listtyp och i inställningarna finns ytterligare val som styr utskrifterna.
* Lagerorder finns om du har tillvalet Lagerställe.
Inköpsorder skapas i rutinerna Registrera inköpsorder och Registrera lagerorder – Inköp. I de rutinerna kan du även förhandsgranska och skriva ut de inköpsorder som registrerats. Om listan Följesedel (op.lego) är vald kan du även göra detsamma med följesedlar.
Alla selekteringar syftar till att ta fram hela inköpsorder, inte enskilda rader.
Dokumenten kan förhandsgranskas innan utskrift. De kan antingen skrivas ut eller e-postas. Därefter kan de godkännas eller skrivas ut på nytt.
Du kan selektera på status för att skriva ut order i olika status. Väljer du Utskriven kan du skriva ut order på nytt.

Inköpsorder
Listtypen hämtar nya inköpsorder för utskrift. Förvalt gäller det order med status 1 (Registrerad).
Följesedel (op.lego)
Listtypen hämtar följesedlar för operationslego för utskrift. Förvalt gäller det order med status 1 (Registrerad).
Ändrad inköpsorder
Listtypen hämtar inköpsorder som ändrats efter att de senast skrevs ut. Antal och/eller leveransdatum kan ha ändrats eller nya orderrader kan ha lagts till. Förvalt gäller det order med status 1 (Registrerad), 2 (Utskriven) och 5 (Dellevererad). Efter en godkänd utskrift av ändrad inköpsorder "nollställs" den utskriften. Det går alltså inte att skriva ut och godkänna en ändrad inköpsorder mer än en gång. Ändrad inköpsorder är ett separat dokument där det som har ändrats visas i röd text. Texten ÄNDRAD ORDER visas även som en vattenstämpel på dokumentet under orderraderna. Om den texten ska visas eller inte styrs med en dokumentinställning för dokumentet i rutinen Dokumentinställningar.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.