Grunddata – Inköpsstöd
I denna rutin lägger du upp all grunddata som har med inköpsstöd att göra. Grunddata är aktiviteter, leverantörsstatusar, distrikt och leverantörstyper.
Uppgifterna använder du sedan bl.a. i fliken Inköpsstöd i rutinen Leverantörsregister och fliken Aktiviteter i rutinerna Registrera förfrågan samt Registrera inköpsorder.
Nya grunddatarader i tabellerna får en numerisk kod som måste vara unik, max. 6 siffror. Förvalt är koden lika med radnumret. Du kan inte ändra på koden efter att du har sparat raden i rutinen. Texterna i benämningar, distrikt, kundtyp och återförsäljarnamn kan du alltid ändra på. Med knappen Översättningar kan texten översättas till de olika aktiva språk som finns registrerade i systemet. Du kan ta bort en grunddatarad så länge den inte används på någon post, t.ex. en leverantör. Försöker du ta bort en rad som används, visas ett meddelande om att den inte kan tas bort samt information om var den används.