Leverantörslista
I denna rutin kan du ta fram listor med data från leverantörsregistret. Listorna är uppdateringsbara på befintliga poster. I listan går det inte att skapa nya leverantörer eller underposter, exempelvis referenspersoner.
Det finns en standardlisttyp som tar fram leverantörer i en platt lista. Beroende på vilken presentation som väljs hämtas olika data. Det går även att hämta adresser, referenser, kommunikationsinformation och undantagskonton.

Standard
Denna lista hanterar olika presentationer av data som ligger direkt på leverantör och som det alltid endast finns en uppsättning av. Följande presentationerna finns tillgängliga:
- Villkor/Priser – betalningsvillkor, leveransvillkor etc.
- Import/Utskrifter – språk, valuta, datumformat, decimalsymbol, tidzon och orderutskrift via.
- Mottagningskontroll – styr om mottagningskontroll ska gälla på leverantören.
- Leverans/Spedition – leveransdagar, transporttid etc.
- Utbetalningar – betalningssätt osv.
- Undantag – utbetalningskonto, inköpskonto och motkonto för periodisering.
- Inköpsstöd – distrikt, inköpsansvarig etc.
- Övrigt – leverantörsroll, momsgrupp etc.
Adresser
Denna lista hanterar olika adresser som finns på leverantören. Listan kan presentera leverantörens:
- postadress
- leveransadress
- besöksadress.
Referenser
Denna lista hanterar olika referenser som finns på leverantören.
Kommunikation
Denna lista hanterar leverantörens telefonnummer, fax och e-postadress.
Undantagskonton
Denna lista hanterar undantagskonton som finns angivna på leverantören.

Presentationer styr hur listan ska visas, exempelvis som grupperad eller summerad. Det följer med några standardpresentationer från start.
I de flesta rutiner där du hämtar upp listor är det möjligt att konfigurera egna presentationer. Det gör du under Presentationer i rutinens backstage. I en egen presentation kan du bl.a. välja om presentationen ska ha drilldown-funktion och drilldown-filtrering.
Du kan välja vilka kolumner som ska finnas i listan samt för varje kolumn ställa in gruppering, sortering, aggregering, och om kolumnen ska visas i diagram och ska skrivas ut. Utöver det kan du göra utskriftsinställningar, diagraminställningar samt inställning av extra aggregering.
Läs mer om detta i Presentationer.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.