Inställningar – Säljstöd

Här gör du inställningar på kunden som berör säljstöd. Data måste vara upplagt i rutinerna Grunddata – Säljstöd, Sannolikhetskoder och Personalregister. Mycket av informationen används också som selekteringsbegrepp i olika listor.

Kundstatus

Förvalt är status 1, skarp kund (orderhanteras), på en ny kund. För övriga statusnivåer visas symbolen bredvid kundnamnet på huvudraden. En tooltip över den symbolen förklarar att kunden inte är en skarp kund som inte orderhanteras.

Har kunden status 1 visas texten Datum skarp kund under fältet. Det datum som kunden fick status 1 senast visas också (kunden kan t.ex. haft status 1, fått status 2 och sedan 1 igen).

Säljare

Den person som är säljare för kunden. Det går att välja av de personer som är markerade som Säljare i personalregistret.

Kundansvarig

Den person som är kundansvarig för kunden. Det går att välja av de personer som är markerade som Kundansvarig i personalregistret.

Typ

Den kundtyp som kunden tillhör. De kundtyper som går att välja måste vara registrerade i rutinen Grunddata – Säljstöd.

Distrikt

Det distrikt kunden hör till. Det används som ett selekteringsbegrepp i olika listor.

Sannolikhet

Hur stor sannolikhet det är att denna kund blir skarp, dvs. att vi "får" kunden. Fältet går att editera så länge kunden inte är skarp (status 1).

Återförsäljare

En återförsäljare kan knytas till kunden. En återförsäljare kan ges en viss provision i procent. Återförsäljare registreras i Grunddata – Säljstöd.