E-postutskick – Kund

Från denna rutin kan du göra e-postutskick till ett urval av kunder eller alla kunder.

Utskick kan göras till e-postadresser upplagda under Referenser och Kommunikation i kundregistret.

Den lista du hämtar i rutinen är inte uppdateringsbar.

Arbetsflödet i rutinen är att först selektera fram de kunder eller kundreferenser som du ska skicka e-post till och hämtar listan. I listan går det välja vilka e-postadresser som ska tas med.

Med knappen Skicka på rutinens verktygsmeny öppnas ett nytt e-postmeddelande i ditt e-postprogram, med e-postadresserna förvalt inlagda i fältet för hemlig kopia. Du anger en e-postadress* i det ordinarie adressfältet (Till). Du anger ett ämne och den information du vill delge i e-postmeddelandet och skickar sedan e-postmeddelandet.

Via inställningar på selekteringsfliken kan du välja att göra e-postutskick till de adresser som är mottagare av offert, ordererkännande, faktura osv. Du kan också ställa in om alla e-postadresserna förvalt ska vara markerade att tas med, om loggning ska göras i säljstödet för de kunder som du ska skicka e-post till, samt om e-postadresserna ska läggas i fältet för hemlig kopia i e-postmeddelandet.

Systeminställningen Metod för att skicka e-post styr hur e-postmeddelanden skickas.

* Ett tips när du ska göra e-postutskick är att skapa en kontakt som heter "Undisclosed Recipients" i e-postprogrammets adressbok och knyta den kontakten till din egen e-postadress eller en e-postadress som ska ta emot svar från e-postutskicket. Alternativt använder du en "no reply" e-postadress som inte går till någon brevlåda, i de fall du inte vill få svar på e-postutskicken.