Orderförteckning – Försäljning
I denna rutin kan du ta fram listor med befintliga kundorder. Listorna finns både i detaljerad och i summerad form, vilket styrs av den listtyp som väljs. I den summerade listan kan data även visas i form av ett stapeldiagram. Förvalt visas beloppen.
Det går att uppdatera rabattsatser på orderraderna i den detaljerade listan. För att uppdatera andra delar på en order kan du länka dig till Registrera kundorder från ordern i listan. Det finns även möjlighet att få med utlevererade orderrader i listan.
Det finns ytterligare listtyper i denna rutin för att kontrollera om standardpris finns på artiklar i befintliga order. Det finns även en listtyp för lagerorder (om tillvalet Lagerställe är installerat). Tillämpar du Leveranstidskontroll (LTK) så finns det även en listtyp för det. Läs mer om alla listtyperna nedan och i hjälpavsnitten för varje listtyp.
De order som hämtas till listorna är per lagerställe.

Detaljerad
Den detaljerade listan visar information från både orderhuvudet och orderrader, grupperat på vald presentation. Listan kan grupperas på ordernummer, kund eller leveransdatum. I denna lista är det möjligt att uppdatera rabattsatser på varje orderrad.
Summerad
Den summerade listan visar belopp, täckningsbidrag och täckningsgrad, summerat på valt presentationsbegrepp. Den kan summeras på ordernummer, kund eller leveransdatum. Listan kan även visa data i ett stapeldiagram. Förvalt visas beloppen.
Lagerorder
Denna lista visar information från både orderhuvudet och orderrader på lagerorder försäljning, grupperat på vald presentation. Listan kan grupperas på order, kund eller leveransdatum. Listtypen finns om du har tillvalet Lagerställe.
Kontrollera standardpris
Denna lista används för att kontrollera att orderlagda artiklar har ett standardpris. Listan visar också orderradernas täckningsbidrag och täckningsgrad.
Leveranstidskontroll
Om leveranstidskontroll (LTK) är aktiverat med systeminställningen Tillämpa leveranstidskontroll finns denna lista som används för att köra leveranstidskontroller på flera kundorder åt gången, med prio på att visa försenade order.

Presentationer styr hur listan ska visas, exempelvis som grupperad eller summerad. Det följer med några standardpresentationer från start.
I de flesta rutiner där du hämtar upp listor är det möjligt att konfigurera egna presentationer. Det gör du under Presentationer i rutinens backstage. I en egen presentation kan du bl.a. välja om presentationen ska ha drilldown-funktion och drilldown-filtrering.
Du kan välja vilka kolumner som ska finnas i listan samt för varje kolumn ställa in gruppering, sortering, aggregering, och om kolumnen ska visas i diagram och ska skrivas ut. Utöver det kan du göra utskriftsinställningar, diagraminställningar samt inställning av extra aggregering.
Läs mer om detta i Presentationer.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.