Huvudrad
Ordernummer
I detta fält anges ett nytt ordernummer eller så hämtas ett befintligt med Sök & hämta. Ordernummer är alfanumeriskt, max. 15 tecken.
Om du inte anger ett ordernummer, så plockar systemet ett nytt nummer ifrån nummerserien när du sparar ordern. Om du anger ett ordernummer manuellt kontrollerar systemet om det angivna numret finns sedan tidigare och läser då in den befintliga ordern.
En ny post förtydligas med en symbol i form av en grön punkt som visas i fältet. Punkten försvinner när posten sparas första gången.
Ordertyp
Typ av kundorder. Förvalt föreslås den ordertyp som du har förvald i ditt användarkonto. Har du inget förval där föreslås den ordertyp du valde på senaste ordern. Vid behov kan du välja en annan ordertyp. Med knappen Byt ordertyp kan du även byta ordertyp på en befintlig order.
Ordertypen Nyförsäljning levereras med systemet. Övriga ordertyper som behövs registrerar du först i rutinen Ordertyper. Ordertyp styr prisstrategi, konteringsgrupp, kopplad inköpsorders leveransadress, tillämpning av leveransplanering, tillämpning av preliminär plocklista, betalningsvillkor, kredittid, fakturatyp, betalningssätt, försäljningsstatistik, preliminär kundorder och prioritet.
Kund
Kunden väljs från kundregistret. När du öppnar rutinen är markören positionerad i detta fält. Kund är tvingande på en kundorder. Första gången du öppnar rutinen är fältet tomt. Nästa gång du öppnar rutinen visas det kundnummer du senast använde. När du valt kundnummer visas kundnamnet till höger. Med knappen Byt kund kan du även byta kund på en befintlig order.
Är kunden spärrad för registrering av order visas ett meddelande där även orsak visas. Det är då inte möjligt att skapa en order på kunden. Är meddelande satt på kunden visas meddelandet, men du kan skapa en order. Du kan öppna meddelandet igen via knappen Visa meddelande .
Kundens ordernummer
I fältet kan du ange kundens ordernummer. En kontroll för det ordernumret sker mot befintliga order på kunden. En dialog visas om en annan order på kunden redan har det angivna Kundens ordernummer. I dialogen kan du välja att gå till den ordern i stället. Det är dock möjligt att skapa flera kundorder som har samma Kundens ordernummer.
Är kundordern skapad vid överföring från en leveransplan är kundens ordernummer normalt redan ifyllt. Kundens ordernummer finns även på orderrad. Om kundens ordernummer förs över bara till orderrader eller både orderhuvud och orderrader styrs av en inställning på leveransplanetyp.
Offertnummer
I fältet visas offertnumret om kundordern har blivit skapad från en offert. Du kan länka dig till offerten med knappen .
EDI-ansluten
Om kunden på ordern är ansluten till EDI står det Ja i detta fält, annars står det Nej. Förvalt värde hämtas från kunden. När kunden är ansluten till EDI kan du under knappen se vilka transaktionstyper och dess riktning som gäller för kunden. Är kunden ansluten till EDI kan du skicka ordererkännandet via EDI till kunden. Det gör du med knappen Skicka via EDI
som då är aktiverad i rutinens verktygsmeny. Ordererkännandet kan förvalt också skickas via EDI när utskrift godkänns i rutinen Skriv ut kundorder. När ordererkännandet skickas görs det enligt EDI-beteendet som kunden är kopplad till. Du kan övervaka detta i rutinen Hantera EDI-transaktioner.
Undanta från EDI
Om kunden är ansluten till EDI kan du här styra att den aktuella ordern ska undantas från EDI-flödet. Det innebär att ordererkännandet inte kan skickas via EDI till kunden härifrån eller från rutinen Skriv ut kundorder. Knappen Skicka via EDI på rutinens verktygsmeny blir då också inaktiverad.