Registrera kundorder
I denna rutin kan du registrera, ändra eller ta bort befintliga kundorder. Kundorder kan även skapas från offerter.
Rutinen är i stort sett likadan som rutinen Registrera offert.
När en ny kundorder är registrerad och ordererkännande har skickats kan bevakning, senare utleverans och uppdatering av försäljningsstatistiken ske. Orderplaneringen påverkas också. En kundorder blir en reservation i lagret för aktuell leveransperiod.
Spårbarhet
I artikelregistret kan du ställa in att serienummer ska anges manuellt eller från nummerserie vid registrering av kundorder (för den specifika artikeln). Om kunden på kundordern är annan än den som är lagrad som ägare på serienumret får du en fråga om du vill göra ett ägarbyte.
Du kan registrera en kundorder på ett befintligt serienummer. Då kontrolleras det att artikelnumret på orderraden är det samma som det på serienumret. I det fallet fylls informationen om kundorder i serienummerregistret i från orderraden. I det fall det redan finns information så skrivs den över med informationen från den nya ordern.
För artiklar som är lagerstyrda och har serienummer som spårbarhetsnivå bör inte serienummer skapas på kundorder. Anledning: om det finns ett behov av att tillverka eller leverera färdiga serienummer från lager så kommer det troligtvis dessa serienummer användas istället för det som sätts på kundordern. Endast i undantagsfall sätts serienummer på kundordern.
Spara som
Du använder knappen Spara som (Ctrl + Shift + S) på en befintlig kundorder för att kopiera den till en ny kundorder. Du kan välja ordertyp och orderdatumet för den nya kundordern, dagens datum är förvalt. Raderar du datumet i fältet tas orderdatumet från den befintliga kundordern. Förvalt är att orderhuvud, orderrader och speditionsinformation tas med till den nya kundordern. Finns det en kopplad tillverkningsorder och/eller inköpsorder till den befintliga kundordern, är det förvalt att en ny kopplad order skapas till den nya kundordern.
Ta bort
Det går att ta bort en order så länge inte den är med på en plocklista (status 4) eller blivit dellevererad (status 5). Om en order tas bort är det inte möjligt att sedan skapa en ny order med samma ordernummer som den borttagna ordern. Ett raderat ordernummer kan inte återanvändas.
Det finns ett antal inställningar i rutinen Systeminställningar som på olika sätt påverkar registreringen av kundorder. Läs mer om dem i hjälpen till den rutinen, i fliken Försäljning under rubriken Order/Offert.
Längst ned i fönstret visas information om vem som skapat eller senast ändrat information på den aktuella posten samt när. Under knappen finns en logg på samtliga ändringar.
Utskriftsdatum och klockslag för senaste utskrift som har gjorts från rutinen visas längst ned i fönstret. Under knappen finns en utskriftslogg som visar alla utskriftsdatum, vilka som har gjort utskrifter och vad som har skrivits ut. Även de utskrivna dokumenten kan granskas via en knapp i utskriftsloggen, om du vill se hur utskrifterna såg ut när de gjordes.