Datum

Olika datum och tider på offerten.

Förfrågandatum

Datumet som förfrågan inkom från kunden. Dagens datum föreslås. Inkom förfrågan tidigare så får du byta datum manuellt. Datumet visas inte på offerter, men du kan använda det i interna listor för att se hur snabba ni är på att registrera offerter på inkomna förfrågningar.

Offertdatum

Det datum när offerten gäller från. Dagens datum föreslås. Offertdatum visas på den utskrivna offerten.

Giltighetstid

Giltighetstid är hur länge offerten är giltig i antal kalenderdagar räknat från offertdatum. Förvald giltighetstid hämtas från kunden på offerten. Du kan välja mellan giltighetstider som finns upplagda i rutinen Villkor, men du kan även skriva en giltighetstidstext som inte finns upplagd bland villkoren. I det fallet måste du ange antal kalenderdagar i fältet nedanför. Giltighetstidens text skrivs ut på offerten.

Giltighetsdatum

Giltighetsdatum sätts förvalt till offertdatum + giltighetstid, men det går att ändra. Giltighetsdatum används som ett datum för bevakning för att se vilka offerter som håller på att passera sitt giltighetsdatum. När giltighetstid är i dåtid visad detta i röd text.

Leveranstid

Leveranstid är ett slags villkor som talar om efter hur många arbetsdagar efter en eventuell kundorder som kunden kan räkna med leverans. Föreslagen leveranstid är den som är satt som förvald i rutinen Villkor. Du kan välja mellan giltighetstider som finns upplagda i den rutinen, men du kan även skriva en leveranstidstext som inte finns upplagd bland villkoren. I det fallet måste du ange antal kalenderdagar i fältet nedanför. Leveranstid skrivs ut på offerten. Den används på offertrader som saknar leveransdatum, när offerter omvandlas till kundorder. Kundorderrader som skapas från de offertraderna får leveransdatum lika med orderdatum + leveranstid.

Senaste kontaktdatum

Senaste kontaktdatum är förvalt tomt på en ny offert, men kan anges när vi senast var i kontakt med kunden angående offerten.