Leveranssäkerhet
I denna rutin mäter du företagets förmåga att leverera i tid till kunderna.
Det finns inställningar som påverkar hur beräkning och mätning av leveranssäkerheten ska göras. Du kan välja om mätning ska ske på varje utleveransrad eller på kundorderrad.
De två listorna Detaljerad och Summerad baseras på gjorda leveranser. Du kan även ta med försenade leveranser som inte har utlevererats. Listan visar vilka leveranser som levererats för sent, för tidigt och i tid.
Det finns också två listor Framtida leveranssäkerhet för att i detaljerad och summerad form visa vår förväntade framtida leveranssäkerhet som baseras på framtida planerade leveranser inom en angiven horisont. Till grund för detta ligger beräknat Tidigaste färdigdatum på tillverkningsorder (från LTK) och beräknad Ny färdig på tillverkningsorder och kundorderrad (från Nettobehovskörning).

Detaljerad
Listtypen hämtar en detaljerad lista över leveranssäkerheten. Listan kan grupperas på kund, artikel eller verkligt leveransdatum.
Summerad
Listtypen hämtar en summerad lista över leveranssäkerheten. Listan kan summeras på kund, artikel eller verkligt leveransdatum. Raderna kan expanderas för att visa den detaljerade informationen. Listan presenteras även som ett diagram i nedre delen.
Framtida leveranssäkerhet – Detaljerad
Listtypen hämtar en detaljerad lista över vår framtida förväntade leveranssäkerhet till kund i förhållande till tidigaste färdigdatum på orderrad (från LTK) och inom angiven horisont i antal dagar. Listan kan grupperas på kund, artikel, ny färdig eller leveransdatum.
Framtida leveranssäkerhet – Summerad
Listtypen hämtar en summerad lista över vår framtida förväntade leveranssäkerhet till kund i förhållande till tidigaste färdigdatum på orderrad (från LTK) och inom angiven horisont i antal dagar. Listan kan summeras på kund, artikel, ny färdig eller leveransdatum. Listan presenteras även som ett diagram i nedre delen.

Presentationer styr hur listan ska visas, exempelvis som grupperad eller summerad. Det följer med några standardpresentationer från start.
I de flesta rutiner där du hämtar upp listor är det möjligt att konfigurera egna presentationer. Det gör du under Presentationer i rutinens backstage. I en egen presentation kan du bl.a. välja om presentationen ska ha drilldown-funktion och drilldown-filtrering.
Du kan välja vilka kolumner som ska finnas i listan samt för varje kolumn ställa in gruppering, sortering, aggregering, och om kolumnen ska visas i diagram och ska skrivas ut. Utöver det kan du göra utskriftsinställningar, diagraminställningar samt inställning av extra aggregering.
Läs mer om detta i Presentationer.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.