Intrastat utförsel
Syftet med denna rutin är att få rapport för redovisning av intrastat utförsel. Det går att exportera datat enligt ett fastställt format som kan skickas till berörd myndighet. I rutinen går det att göra tillägg/korrigeringar i rapporten. Tillägg och korrigeringar lagras i en fristående tabell i databasen.
Intrastat utförsel bygger på statistik som hämtas från faktureringslogg (fakturor), utleveranslogg (lagerorder), tillverkningsorderlogg (avsändningsposter lego) samt justeringslogg för intrastat. Rutinen tar hänsyn till lagerställe.
För att värden ska tas med till rapporten krävs följande:
- Artiklar måste ha ett KN-nummer som är inställt att redovisas i intrastatrapporten.
- Land på leveransadress ska vara inom EU, förutom det egna landet. Tänk på att det egna landet hämtas från leveransadress för det valda lagerstället. Dvs. om du är inloggad i ett lagerställe i Danmark (DK) så hämtas data från alla EU-länder förutom Danmark (DK).
Se under tillämpningar av Intrastat för att läsa vidare om inställningar för instrastat.

- Selektera på period via datumselektering
- Ta fram listan
- Kontrollera resultatet
- Justera/lägg till poster
- Spara
- Skriv ut eller exportera listan via exportknappen

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.