Artikellista
I denna rutin kan du hämta upp olika listor med hela eller delar av artikelregistret för att kunna se och uppdatera olika uppgifter på flera artiklar åt gången eller skriva ut artikellistor.
De olika listtyperna hanterar olika data i artikelregistret. Standardlistan innehåller mest data på artiklarna. Du kan också hämta listor med artiklar utifrån kundkopplingar, leverantörskopplingar, planeringsinställningar, lagersaldon etc.

Standard
En standardlista över artiklarna. Listan kan göras uppdateringsbar och du kan ändra de flesta av uppgifterna på artiklarna. Listan kan presentera data utifrån olika områden i Artikelregistret: allmänt, inköp, försäljning, tillverkning och spedition.
Spärra/Meddela
En lista över spärrar/meddelanden på artiklarna.
Kundkopplingar
En lista över artiklarnas kundkopplingar. Listan kan presenteras grupperad på artikel eller på kund.
Leverantörskopplingar
En lista över artiklarnas leverantörskopplingar. Listan kan presenteras grupperad på artikel eller på leverantör.
Planering
En lista som visar artiklarnas planeringsuppgifter och planeringsinställningar. Listan kan göras uppdateringsbar så att du kan ändra på samtliga av dessa uppgifter och inställningar på artiklarna.
Lagersaldo
I denna lista visas artiklarnas lagersaldon. Listan presenterar saldo per lagerplats eller saldo per lagerplats med spårbarhet.
Lagerplatsinställningar
I denna lista kan du uppdatera lagerplatsernas inställningar på olika artiklar.
Klareringar
I denna lista syns bara artiklar som har klareringar. Exempelvis kan en klarering göras till tillverkningsorder, kundorder, plocklistor för tillverkning eller plocklistor för kundorder.
Översättning
I denna lista kan du hantera översättningar på artiklarnas benämningar och extra benämningar.
Annat artikelnummer
I denna lista kan du se olika artikelidentiteter som angivits på artiklar. En artikel kan ha flera artikelidentiteter upplagda på sig.
Omkostnader
I denna listan kan du se olika påslag som inköpsomkostnader på artiklar. Listan kan göras uppdateringsbar så att du kan ändra på dessa omkostnader. De omkostnader som visas och går att uppdatera är de som är satta som aktiva på fliken Omkostnader i rutinen Kalkylpåslag.
Spårbarhetsinställningar
I denna lista kan du göra spårbarhetsinställningar på artiklar.
Tillåt automatiskt uttag
I denna lista kan du ställa in på artiklar att tillåta eller inte tillåta automatiska uttag ur lager vid olika rapporteringar.

Presentationer styr hur listan ska visas, exempelvis som grupperad eller summerad. Det följer med några standardpresentationer från start.
I de flesta rutiner där du hämtar upp listor är det möjligt att konfigurera egna presentationer. Det gör du under Presentationer i rutinens backstage. I en egen presentation kan du bl.a. välja om presentationen ska ha drilldown-funktion och drilldown-filtrering.
Du kan välja vilka kolumner som ska finnas i listan samt för varje kolumn ställa in gruppering, sortering, aggregering, och om kolumnen ska visas i diagram och ska skrivas ut. Utöver det kan du göra utskriftsinställningar, diagraminställningar samt inställning av extra aggregering.
Läs mer om detta i Presentationer.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.