Artikelregister

I denna rutin registrerar du nya artiklar, uppdatera befintliga artiklar samt tar bort gamla eller utgångna artiklar. Det är möjligt att skapa/registrera nya artiklar genom att kopiera en befintlig artikel via Spara som. Den information som förvalt kopieras är sådana uppgifter som registreras på artikeln i artikelregistret. Därför är det bra att först skapa en artikel som fungerar som mall för nya artiklar, som sedan registreras med Spara som.

På huvudraden anger du eller väljer artikelnummer för att hämta en befintlig artikel. Med Sök & hämta kan du söka i artikelregistret. Ska du skapa en ny artikel kan du ange ett unikt artikelnummer eller lämna tomt, då hämtas nästa lediga artikelnummer från en nummerserie när du sparar. Benämningen är tvingande på en ny artikeln. På en befintlig artikel är benämningen låst, men den går att låsa upp för editering genom att du klickar på hänglåset i fältet.

I flikarna finns olika boxar där du lägger in information om artikeln.

Artikelregistret – grundläggande för systemet

Artikelregistret är det viktigaste och mest grundläggande registret i MONITOR. En artikel hanteras bland annat på följande sätt i systemet:

  • köps in
  • säljs
  • tillverkas
  • behovsplaneras
  • inventeras
  • lagervärderas
  • produktkalkyleras
  • knyts till prislistor
  • statistikförs.

Det är alltså mycket som kretsar kring artiklar. Artikelregistret består av mängder med olika typer av information för att stödja alla dessa olika funktioner. Den primära informationen på en artikel är artikelnummer, benämning, enhet, artikeltyp och standardpris. Utöver det finns det fler olika priser. Det finns planeringsinställningar, lagerplats, grupperingsbegrepp, orderinformation m.m. som går att ange på en artikel. Dock måste du inte ange all information på en artikel. Grundprincipen är att det ska räcka att ange den primära informationen för att det ska vara möjligt att använda de vanligaste funktionerna i systemet, exempelvis orderhantering. All övrig information som kan anges på artikeln är för att göra mera avancerade tillämpningar och för att utnyttja systemet på en högre nivå.

Extra fält

I rutinen Extra fält är det möjligt att ange fält för detta register. Om sådana fält finns upplagda visas de i fliken Extra fält.

Priser på artiklar

Mycket av informationen på artiklar handlar om olika priser. Det är därför nödvändigt att förstå vad de olika priserna på artiklar betyder och används till. Läs om det i avsnittet Förklaring av artikelpriser.

Lagerställe

Tillämpar du Lagerställe (tillval) finns möjlighet att lagra vissa uppgifter per lagerställe. De uppgifter som lagras per lagerställe är: Lagerlogg, Inventeringslogg, Förbrukningsstatistik, Årsbudget, Handläggare, alla inställningar på fliken Planering samt Förvald leverantör i leverantörskopplingar. När du registrerar en ny artikel sätts dessa uppgifter på alla lagerställen, men om du sen ändrar en av dessa uppgifter på en befintlig artikel ändras bara uppgiften på det valda lagerstället. Du byter lagerställe att arbeta i under knappen Lagerställen (Ctrl + Q) på rutinens verktygsmeny. Under den knappen kan du även markera från vilka lagerställen du vill se data i rutinen. Handläggare och alla planeringsinställningar kan du bara se från valt lagerställe. Läs mer om tillvalet Lagerställe.

Längst ned i fönstret visas information om vem som skapat eller senast ändrat information på den aktuella posten samt när. Under knappen finns en logg på samtliga ändringar.