Begränsningar vid synkronisering av artiklar

Synkronisering av artiklar mellan företag har vissa begränsningar som kan vara bra att känna till. Dessa begränsningar beskrivs här.

Ta bort artikel

Om du tar bort en artikel i det avsändande företaget (som synkroniseringen görs från), så kommer inte artikeln att tas bort i det mottagande företaget (dit synkroniseringen sker).

Döpa om artikel

Om du döper om en artikel till nytt artikelnummer i det avsändande företaget, så skapas en ny artikel med det nya numret i det mottagande företaget. Det innebär att det mottagande företaget har både det gamla artikelnumret och det nya artikelnumret.

Om sedan det mottagande företaget skapar en kundorder med det gamla artikelnumret visas en varning om att artikeln saknas i det avsändande företaget (där omdöpningen skedde), eftersom det gamla artikelnumret inte finns där längre. Det krävs då en manuell ändring till det nya artikelnumret på ordern.

Översättningar av benämningar

  • Om båda företagen har samma företagsspråk synkroniseras en artikels benämning i det språket till samma språk i det mottagande företaget.
  • Om företagen har olika språk synkroniseras en artikels översatta benämning i det avsändande företagets företagsspråk till det mottagande företaget.
  • Om översättning saknas synkroniseras artikelns benämning i det avsändande företagets företagsspråk. Se tabellen nedan.

    Avsändande företag (SV) Översättning -> Mottagande företag (EN) Synkroniserad översättning
    Artikelnummer 10001   10001  
    Benämning (SV) Plåtburk   Benämning (EN) Tin
    Benämning (EN) Tin      
    Artikelnummer 10002   10002  
    Benämning (SV) Kakburk   Benämning (EN) Kakburk
    Benämning (EN) -      

Artikelstatus

Om en selektering är gjort på artiklarnas Status kan följande uppstå:

  1. Alla artiklar med status 3 blir synkroniserade från det avsändande företaget till det mottagande företaget.
  2. I det avsändande företaget ändras sedan artikel A till status 4.
  3. En ny synkronisering görs för alla artiklar med status 3.
  4. I det mottagande företaget noteras att deras artikel A fortfarande har status 3. Detta eftersom artikel A har fått status 4 i det avsändande företaget, och därmed inte är med i selekteringen av artiklar som synkroniseras.