Inventering i lista
I denna rutin kan du använda olika listtyper för inventering av flera artiklar.
Dessa listtyper används genom att du först tar ut en inventeringslista på de artiklar som ska inventeras. Det är ett inventeringsunderlag som får ett inventeringsnummer och ges ett namn. Med hjälp av underlaget görs sedan den fysiska inventeringen. Därefter rapporteras resultatet i en annan listtyp som uppdaterar artiklarnas lagersaldon. En lagerlogg och inventeringsdifferens skapas för varje artikel. Med en listtyp ser du de inventeringsunderlag som inte har blivit fullständigt rapporterade. Du kan också i den listan skriva ut pågående underlag på nytt eller makulera dem.
Under inventering
Om en artikel har inventeringsstatus Under inventering med sparat saldo korrigeras rapporterat saldo med skillnaden mellan sparat och aktuellt saldo. Detta för att ta hänsyn till saldoförändringar som kan ha skett mellan den fysiska inventeringen och rapporteringen. Det får däremot inte ske några saldoförändringar mellan att saldot sparats och att den fysiska inventeringen är klar. Finns en inventeringsstatus satt på artikeln återställs den när inventeringen sparas.

Skapa inventeringsunderlag
I denna lista visas underlag av artiklar som ska inventeras, baserat på den selektering av artiklar och lagerplats som du gör. Listan kan sorteras på artikelnummer, lagerplats eller artikelns huvudlagerplats.
Pågående inventering
I denna lista visas de underlag som inte har blivit fullständigt rapporterade. Dessa kan du skriva ut igen eller makulera.
Rapportera inventering
Listan är till för inmatning av resultatet av inventeringen.

Presentationer styr hur listan ska visas, exempelvis som grupperad eller summerad. Det följer med några standardpresentationer från start.
I de flesta rutiner där du hämtar upp listor är det möjligt att konfigurera egna presentationer. Det gör du under Presentationer i rutinens backstage. I en egen presentation kan du bl.a. välja om presentationen ska ha drilldown-funktion och drilldown-filtrering.
Du kan välja vilka kolumner som ska finnas i listan samt för varje kolumn ställa in gruppering, sortering, aggregering, och om kolumnen ska visas i diagram och ska skrivas ut. Utöver det kan du göra utskriftsinställningar, diagraminställningar samt inställning av extra aggregering.
Läs mer om detta i Presentationer.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.