Serienummerlista
I denna rutin kan du lista information om serienummer och batcher. I standardlistan kan du välja mellan olika presentationer som visar information om exempelvis serienumrens/batchernas kundorder eller leveransadresser.
Listorna och presentationerna speglar rutinen Serienummer/Batch. I de flesta fallen kan du bara se informationen i denna lista, inte ändra den.

Standard
Denna lista visar information utifrån vilken presentation som har valts: allmänt, avläsning, ursprung, kundorder, leveransadress, fakturering, installation.
Lagersaldo
Denna lista visar information om lagersaldon. Listan är grupperad på serienummer/batchnummer. Varje rad avser en lagerplats.
Garanti
Denna listan visar information om garantiuppgifter på serienummer/batcher. Listan är uppdateringsbar.
Eftermarknad
Denna lista visar information om eftermarknadsorder (kundorder med koppling till serienumret/batchen).
Ärende
Denna lista visar information om ärenden på serienummer/batcher.
Händelselogg
Denna lista visar information om händelser på serienummer/batcher.
Manuell nivålista
Denna lista visar information om vilka nummer som serienumren/batcherna består av, alternativt var de ingår.
Ägarbyte
Denna lista visar information om ägarbyten på serienummer/batcher.

Presentationer styr hur listan ska visas, exempelvis som grupperad eller summerad. Det följer med några standardpresentationer från start.
I de flesta rutiner där du hämtar upp listor är det möjligt att konfigurera egna presentationer. Det gör du under Presentationer i rutinens backstage. I en egen presentation kan du bl.a. välja om presentationen ska ha drilldown-funktion och drilldown-filtrering.
Du kan välja vilka kolumner som ska finnas i listan samt för varje kolumn ställa in gruppering, sortering, aggregering, och om kolumnen ska visas i diagram och ska skrivas ut. Utöver det kan du göra utskriftsinställningar, diagraminställningar samt inställning av extra aggregering.
Läs mer om detta i Presentationer.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.