MONITOR-till-MONITOR

MONITOR-till-MONITOR är ett stöd för att förenkla kommunikationen mellan kunder och leverantörer som använder MONITOR G5 och/eller den tidigare generationen av MONITOR. De olika affärshändelser som stöds i dagsläget är enligt nedanstående schema:

Händelse hos kunden Händelse hos leverantören
1. Skicka inköpsorder 2. Kundorder skapas
4. Inköpsorder orderbekräftas 3. Skicka ordererkännande
6. Leverantörsfaktura skapas 5. Skicka kundfaktura

Om kunden skickar en inköpsorder med e-post ifrån MONITOR så är ordern bifogad både som PDF och XML. I e-postmeddelandet finns information som talar om att e-posten är av typen MONITOR-till-MONITOR och vad som är bifogat, i det här fallet en inköpsorder. Leverantören använder sedan den e-posten för att skapa en kundorder i sitt MONITOR. Det är den bifogade XML-filen som utnyttjas för att skapa kundordern. Leverantören skickar sedan ordererkännandet med e-post och kunden använder den e-posten för att bekräfta inköpsordern. Leverantören utlevererar sin kundorder och skickar kundfakturan till kunden med e-post. Kunden använder sedan den e-posten för att skapa leverantörsfakturan i MONITOR.

Om kunden behöver ändra på en inköpsorder som redan skickats kan ordern skickas på nytt med e-post som en ändrad inköpsorder. Leverantören använder sedan den e-posten för att antingen uppdatera sin befintliga kundorder eller skapa en ny kundorder. Om leverantören väljer att uppdatera kundordern sker olika kontroller vid import av XML-filen. Först kontrolleras att kundordern inte har högre status än 4 (Pågående plockning). Är kundordern redan dellevererad eller slutlevererad går det inte att uppdatera kundordern utifrån den ändrade inköpsordern. Då får leverantören skapa en ny kundorder. Nästa kontroll som sker är på kundorderrad. Då kontrolleras om någon orderrad har en kopplad tillverknings- eller inköpsorder. Har en rad en orderkoppling går det inte att uppdatera den raden. Då kan leverantören välja att endast uppdatera orderrader utan orderkoppling eller välja att en ny kundorder ska skapas.

En användare kan också manuellt importera order och fakturor utan att ha gjort e-postinställningarna för MONITOR-till-MONITOR enligt ovan. Användaren behöver då bara lägga in skrivbordskomponenten Inkorg MONITOR-till-MONITOR, och kan sedan dra och släppa e-posten eller enbart den bifogade XML-filen till inkorgen. MONITOR analyserar då automatiskt vilken typ av XML-fil det är, öppnar berörd rutin och läser in ordern eller fakturan.