Webbklienten
En webbklient levereras med MONITOR G5. Denna kan köras i en vanlig webbläsare eller som app till Android och IOS. Webbklienten har dock färre rutiner och funktioner än Windowsklienten. Innan det går att använda webbklienten måste ett par inställningar göras på användaren och MONITOR G5 Webbserver måste installeras.
För de användare som ska använda webbklienten och appen måste några inställningar göras av administratören se nedan. Dessa inställningar finns i rutinen Användare i Windowsklienten.
- Inställningen Tillåt inloggning i webbklienten måste aktiveras. När den aktiveras måste någon av nedanstående inställningar också anges.
- Ett lösenord måste anges i fältet Lösenord. Lösenordet används sedan vid inloggningen i webbklienten.
- Användarens konto kan även kopplas till ett konto i Windows med inställningen Windows-konto. Inget lösenord behöver då anges i lösenordsfältet. Användarens lösenord till Windows-kontot används då vid inloggningen i webbklienten.
För att kunna använda webbklienten och appen måste MONITOR G5 Webbserver installeras i ert nätverk. Själva installationen av webbservern görs av supporttekniker från Monitor ERP System AB.
Webbklienten kan köras i en vanlig modern webbläsare som stödjer HTML 5.
Adressen till webbservern får du av administratören. När du har angett adressen i webbläsaren kommer du till en inloggningssida. Där anger du ditt användarnamn i MONITOR G5 samt det lösenord som du har fått av din administratör. Alternativt är det samma lösenord som du har till ditt Windows-konto.
Webbklienten går även att köras som app på pekplatta och mobil. Det finns stöd för Android och IOS. Appen laddar du ned från Google Play eller Apple App Store. Där heter den "MONITOR G5".
När du startar appen första gången kommer du till sidan för inställningar. Där anger du URL (webbadress) till webbservern och kan välja om notiser ska visas på enheten. Information om webbserverns URL får du av din administratör.
Webbklienten innehåller i dagsläget nedanstående rutiner som är lämpliga att använda på pekplatta eller mobil. Du har samma rättigheter i dessa rutiner som du har i motsvarande rutiner (och lagerställe) i Windowsklienten.
Inköp
- Rapportera inleverans
- Attestera faktura
Försäljning
- Registrera ny kund
- Kundlista
- Säljstöd
-
Rapportera utleverans (plocklista)
Lager
- Artikelregister
- Inventering
- Inventering mot underlag
- Flytta lagersaldo
- Direkt uttag
- Direkt inleverans
- Registrera ärende
- Ärendelista
Tidrapportering
- Närvarotablå
- Stämplingsterminal
Läs mer om rutinerna och övriga funktioner i webbklientens online-hjälp.