Skapa och schemalägga backup
MONITOR Installationshanterare används för att skapa och schemalägga backup av skarpa företagsdatabaser i MONITOR G5. Vid backup skapas en kopia av databasfilen (monitor.db) och loggfilen (monitor.log).

- Välj fliken Backup i installationshanteraren och klicka på knappen Nytt backupjobb
.
-
Under fliken Inställningar anger du ett Namn på backupjobbet.
Förvald Backupmapp är "C:\ProgramData\Monitor ERP System G5\DatabaseBackup", men du kan välja en annan plats. Under backupmappen sparas backupfilen av databasen "monitor.db" och en kopia av loggfilen i en mapp som heter som databasnumret, t.ex. "001".
Trunkera loggfil (förvalt) innebär att loggfilen "monitor.log" töms på transaktioner, men innan trunkering skapas en kopia av filen i samma mapp som backupfilen. Kopian får dagens datum och tidpunkt i filnamnet. Trunkering görs för att hålla ned storleken på den skarpa loggfilen.
- Under fliken Databaser kryssar du i den databas som ska tas med i backupjobbet. Då tänds knappen OK och du kan skapa backupjobbet. Men innan det bör du gå till fliken Schema och ställa in om det ska vara ett schemalagt backupjobb.
- Under fliken Schema är Schemalagt jobb förvalt. Du ställer då in Typ som Vecka, Månad eller Sista dagen i månaden. Förvalt är Typ inställt som Vecka. Du ställer även in Tidpunkt och markerar de Dagar eller Månader då backupjobbet ska köras. Är Typ inställt som Månad får du också välja Datum i månaderna då backupjobbet ska köras. Du kan även skapa manuella backupjobb genom att inaktivera Schemalagt jobb. Manuella backupjobb kör du via knappen Starta
på fliken Backup i installationshanteraren.
- Slutligen klickar du på knappen OK för att skapa backupjobbet.
Behöver du ändra på ett befintligt backupjobb markerar du det på fliken Backup och klickar på knappen Redigera backupjobb . Sedan kan du utföra de ändringar du vill enligt punkt 2-5 ovan.
Obs! Det är viktigt att regelbundet säkerhetskopiera backupmappen, t.ex. varje dygn. Det ska göras efter att MONITORs backupjobb har kört klart. Säkerhetskopiorna ska sparas på annan plats.

De generella backupinställningarna avser notiser via e-post vid misslyckade körningar av backupjobb. Du behöver göra dessa inställningar en gång. De gäller sedan för alla backupjobb som du skapar eller har skapat.
- Klicka på knappen Backupinställningar
längst ner till vänster på fliken Backup i installationshanteraren.
-
På fliken Notifieringar kan du aktivera att notiser ska skickas via e-post till den/de mottagare du anger i fältet i de fall ett backupjobb misslyckas. Du kan ange flera e-postadresser separerade med semikolon (;) i fältet. Med knappen Testa e-post kan du skicka e-post till mottagare för att kontrollera funktionen.
Detaljerad information om misslyckade backupjobb sparas i en loggfil (Monitor.Server.log) som finns i mappen "C:\Program Files (x86)\Monitor ERP System AB\Logs" på servern.
- På fliken E-postinställningar ställer du in vilken Server (e-postserver) och Port som ska användas för att skicka notiser via e-post. Du anger också ett Användarnamn och Lösenord för ett Windowskonto med rättighet att skicka e-post via den angivna e-postservern. I fältet Avsändaradress anger du en e-postadress som ska fungera som avsändare av notiserna.
- Klicka på knappen OK när du är klar med de generella backupinställningarna.