Orderflöde med konfiguratorn

Offert och kundorder

Då du registrerar en offert eller kundorder på en artikel som är knuten till en konfigurationsgrupp visas en knapp i kolumnen Konf. på raden. Konfigureringsfönstret där du gör konfigureringen öppnas automatiskt, såvida du inte har stängt av det på artikeln. I det fallet får du öppna fönstret med ovanstående knapp.

Om det finns en förvald mall på artikeln är val och variabler nu angivna i fliken Guide enligt mallen. Det går att välja en annan mall eller hämta inställningar från en tidigare offert, kundorder eller tillverkningsorder, innan du går vidare och gör val och anger variabelvärden i respektive avsnitt. Det går alltid att spara nuvarande konfiguration som en mall att återanvända.

Till vänster kan du ta fram ett navigationsträd, användbart om det är en stor konfiguration. Till höger kan du se de beskrivningar som är inlagda för det fält som är aktivt.

Resultatet av konfigurationen visas på fliken Resultat. Där kan du välja vilken information som ska visas. Du kan också skriva kommentarer till varje val och variabel och välja var de ska visas. Priser och rabatter kan justeras.

Du kan köra LTK och kalkyl när konfigurationen är giltig genom knappen Bekräfta, men stäng inte fönstret . Resultatet av LTK och standardpriset visas på orderraden i huvudfönstret bakom konfigureringsfönstret.

Då du är klar bekräftar du konfigurationen med knappen Bekräfta , vilket stänger konfigureringsfönstret och gör att priset uppdateras på orderraden. Det skapas automatiskt en underrad som visar information om konfigurationen.

På dokument finns en speciell dokumentdel som visar konfigurationen enligt dina inställningar.

Om du har ställt in att artikeln ska ha serienummer hanteras detta på samma sätt som för artiklar utan konfigurering.

Tillverkningsorder

Tillverkningsorder skapas på samma sätt som för vanliga artiklar. Det vanligaste sättet för konfigurerade artiklar är att skapa tillverkningsorder direkt från kundorder. Nettobehovskörning och Behovsberäkning hanterar att skapa ett korrekt tillverkningsorderförslag baserat på konfigureringen.

Den tillverkningsorder som skapats fungerar som en vanlig tillverkningsorder. Information om att ordern är konfigurerad visas med knappen i Tillverkningsorderfråga. Information om konfigurationen visas om du klickar på knappen.

Konfigurationen visas på orderdokument enligt de inställningar du gjort på valgrupper och variabler och i dokumentinställningarna. Även konfigurerade instruktioner visas.

Inköp

Köpta artiklar kan konfigureras på en kundorder. När du skapar inköpsorder för dessa rader förs informationen över till inköpsorder och visas på dokumenten.

Ändringar

Om du ska ändra konfigureringen på en registrerad tillverkningsorder görs detta från det ställe där konfigureringen skapades, vilket oftast är på kundordern. När du sparar ändringen, t.ex. i Registrera kundorder, sker följande för att ändringen ska slå igenom på tillverkningsordern:

Rutinen Synkronisera med beredning öppnas automatiskt och där måste du kontrollera och bekräfta ändringarna på tillverkningsordern. Du gör det med knappen Kör synkroniseringskontroll (Ctrl + R).

Versionshantering

För att hantera ändringar i upplägget av en konfigurationsgrupp som redan används i ordersystemet, skapar systemet automatiskt en ny version av upplägget, en s.k. "Snapshot".

Denna nya version skapas inte då du gör en ändring av konfigurationsgruppen, utan den skapas första gången du använder konfigurationsgruppen i ordersystemet efter ändringen.

Om du öppnar konfigurationen på en order efter en sådan ändring visas knappen under rubriken Varningar uppe till höger i konfigureringsfönstret. Du kan nu antingen låta ordern leva vidare med det gamla upplägget eller uppdatera ordern med det nya upplägget. Du gör det med knappen Synkronisera med konfigurationsgrupp uppe till vänster i fönstret.

Efter en synkronisering bör du kontrollera att konfigurationen stämmer.

För större ändringar i upplägg kan det vara nödvändigt att skapa nya konfigurationsgrupper och koppla till artiklarna. På befintliga order visas då en annan varning i konfigureringsfönstret.

Eftermarknad

I produktregistret (rutinen Serienummer/Batch) kan du ange utökad information på varje levererad enhet via ett serienummer. Serienummer kan skapas i samband med registrering av kundorder. Produktregistret ger stöd för uppföljning och hantering av t.ex. garantiåtagande, reklamationer, tillhandahållande av reservdelar, reparationer och liknande.

Produktregistret är speciellt användbart då Produktkonfigurator tillämpas och då variationer i utförande kan variera från enhet till enhet.