Övrigt att tänka på
Nedan kommer ett antal punkter som kan vara bra att tänka på. T.ex. fallgropar som är bra att känna till.

På kundorderrader och fakturarader finns en funktion för att manuellt redigera standardpriset på raden.
På artiklar som saldohanteras, rekommenderas att inte använda denna funktion. Detta kan orsaka differens på avräkningskontot för utleverans i de fall KSV bokförs i kundfakturajournalen i försäljningsmodulen.

Under vissa omständigheter kan det uppstå en differens på avräkningskonto för utleverans/inleverans. Detta inträffar då rapportering görs enligt ordningen nedan:
- Order levereras
- Artikel får nytt standardpris
- Leveransen ångras
Vid punkt 1 konteras artikel till standardpris på lagerkontot och avräkningskontot.
Vid punkt 2 justerar systemet lagerkontot enligt prisjusteringen med motkonto standardprisändring.
Vid punkt 3 konteras artikel tillbaka på lagerkontot och avräkningskontot, fast med det nu gällande standardpriset. Detta orsakar ingen differens på lagerkontot, däremot på avräkningskontot. Detta p.g.a. att avräkningskontot har debiterats till ett pris och krediterats till ett annat. Denna skillnad motsvarar standardprisändringen. Innan systemstöd för att hantera detta finns, rekommenderas att boka bort denna differens mot kontot för standardprisändringar manuellt.

På konteringssätt går det att ange en dynamisk kontering mot kostnadsställe etc. T.ex. att artikelns varugrupp ska konteras som kostnadsställe enligt nedan:
Detta förutsätter att du även har registrerat ett kostnadsställe per varugrupp. Det räcker inte att varugrupperna är registrerade, utan den kod som varugruppen har måste även finnas registrerad som kostnadsställe. Om detta inte är gjort, kommer systemet att kontera transaktionen utan kostnadsställe, utan någon signal om detta. För att förhindra detta rekommenderas att ange tvingande angivelse av kostnadsställe på kontot. Detta görs i rutinen Kontoplan. I det fallet kommer transaktionen att fastna i journalen och kan inte godkännas innan kostnadsstället är registrerat.
Det finns ytterligare en fallgrop som kan uppstå då du bokar kostnadsställe/kostnadsbärare via artikelns varugrupp, artikelkod etc. Om detta görs på balanskonton, t.ex. lagerkontot, sker ingen automatisk ombokning av saldot på dimensionsnivå, om du byter varugrupp etc. på artikeln. En sådan korrigering får göras manuellt i bokföringen.

Då tillvalet Internredovisning används, behöver tillverkningsorder slutrapporteras för att order ska få status 9 (Historik) och kalkyldifferensberäkning ska utföras. I samband med denna bokning konteras resterande värde på PIA-kontot bort mot konto/konton för kalkyldifferenser. Slutrapportering av order görs i rutinen Slutrapportering i tillverkningsmodulen. Under Inställningar i fliken Selektering kan även ett Slutrapporteringsdatum anges, för att styra vilken dag kalkyldifferensen ska bokföras.
Listan visar även varningar på rapporteringar som inte är fullständiga. Observera speciellt rapportering av operationslego där leverantörefaktura inte finns kopplad. Om du vill koppla leverantörsfakturan till inköpsordern, får du inte slutrapportera tillverkningsordern.

Det går att backa status på en slutrapporterad tillverkningsorder. Detta är användbart om du t.ex. behöver korrigera rapporteringar även efter att ordern är slutrapporterad och kalkyldifferensen är bokförd. Om orderstatus är backad är det viktigt att tänka på att så fort som möjligt göra de korrigeringar som är nödvändiga och sedan slutrapportera ordern på nytt. Systemet gör sedan en ny kalkyldifferensberäkning och bokför detta med hänsyn tagen till den tidigare kalkyldifferensberäkningen.