Grunddata och inställningar
Här beskrivs det grunddata som ska registreras samt de förvalda inställningar som ska kontrolleras och eventuellt ändras innan företaget börjar använda MONITOR G5 i den löpande verksamheten. Grunddata är användare, artiklar, produktionsgrupper, beredningar, kunder, leverantörer osv. Utöver det behöver grunddata registreras i olika tabeller som används av annat grunddata, exempelvis olika villkor, artikelkoder, priser osv.
Artiklar, kunder och leverantörer går att importera till MONITOR G5 från andra affärssystem och kalkylprogram. Till artiklar som importerats går det även att importera saldon, lagerplatser och batchnummer. Importerna görs med hjälp av textfiler innehållande uppgifter som har exporterats från det andra affärssystemet eller kalkylprogrammet.
När det blir dags för skarp start bör nödvändigt grunddata vara registrerat, så att personal kan börja arbeta i MONITOR G5 med att registrera order osv. Efter hand kommer ni att fylla på med ytterligare grunddata av olika slag.
Om företaget konverterar från den tidigare generationen av MONITOR följer det mesta data och inställningar med, men det finns visst nytt grunddata som behöver registreras och nya inställningar som behöver göras.
Vi rekommenderar att registrering av grunddata görs i samråd med utbildare från Monitor ERP System AB. Vid utbildning i MONITOR G5 får ni även en genomgång av grunddata och dess inställningar. Då kan ni diskutera hur ni ska tillämpa MONITOR G5 för att få bästa nytta av systemet.