Avstämning innan inventering
Innan en inventering kan utföras så ska ett flertal avstämningar göras. Detta för att försäkra sig om att rapporteringar som påverkar artiklarnas lagersaldo är utförda. Om detta inte är fallet så kommer inventeringen att ske på felaktiga lagersaldon. Rapporteringar som sker efter inventering kommer att resultera i felaktiga lagersaldon.
Följande listor bör stämmas av:
Orderförteckning – Inköp
Detta stäms av för att se om mottaget gods även är inleveransrapporterat. Bör kombineras med en muntlig avstämning med personalen vid godsmottagningen.
Orderförteckning – Försäljning
Detta stäms av för att se om utlevererat gods även är utleveransrapporterat. Bör kombineras med en muntlig avstämning med personalen vid utlastningen.
Orderförteckning – Tillverkning
Detta stäms av för att se om allt som tillverkats har avrapporterats i verkstaden. Om en operation har utförts men inte rapporterats, så har inte materialet dragits från lagret. Då blir inventeringen inte korrekt. Skulle en rapportering ske efter inventeringen så skulle saldot återigen bli felaktigt.
Regel: rapportera det som tillverkats innan inventeringen, även om detta innebär delrapporteringar. Informera personalen. Listan för avstämning tas ut på pågående order (status 3).
Slutrapportering av order (tillverkning)
Detta stäms av framförallt för att kontrollera varningar på färdiga tillverkningsorder (status 4).
Lagervärde, negativa saldon
Detta stäms av i en lista på de artiklar som har minussaldon. Dessa artiklar har ett uppenbart fel i saldot. Dessa kan rättas till innan en inventering görs. Ta ut listan och filtrera på saldon mindre än 0.
Film: Introduktion och avstämning
Svenska | Engelska |
---|---|