Kom igång med MONITOR G5

Välkommen till MONITOR G5! Denna del i online-hjälpen vänder sig till dig som är ny användare av affärssystemet samt dig som är systemadministratör. MONITOR G5 används i huvudsak som ett program installerat i Windows. Programmet finns också som webbklient, som du kör i en vanlig webbläsare eller i en app till Android och IOS. Här kan du läsa om gränssnittet och olika funktioner i programmet och om webbklienten. Är du systemadministratör kan du läsa om att konfigurera MONITOR G5.

Innan ni påbörjar utbildning i affärssystemet och senare skarp drift, finns det olika förvalda inställningar som ska kontrolleras och eventuellt ändras. Även olika grunddata ska registreras. Om företaget konverterar från en tidigare generation av MONITOR följer allt data med, förutom visst grunddata som måste registreras på nytt. Om företaget byter från ett annat affärssystem till MONITOR G5 går det att importera artiklar, kunder och leverantörer från det gamla affärssystemet. Arbetet med grunddata måste göras innan det går att skapa förfrågningar, offerter, olika order osv. Läs mer om vilket grunddata som normalt ska registreras under avsnittet Grunddata och inställningar. Ni kan också ladda ned den handboken som PDF på online-hjälpens startsida.

Det finns olika orderflöden som ni behöver känna till för att förstå hur man arbetar med förfrågningar, offerter och olika order i MONITOR G5. Läs en beskrivning av orderflöden i avsnittet Orderflöden.

Läs också om olika tillämpningar i delen Tillämpningar på menyn. Läs gärna om alla tillval i delen Tillval på menyn. Tillval köps separat till MONITOR G5.

Systemadministratören måste lägga till användare och även konfigurera olika delar i systemet innan företaget kan börja använda MONITOR G5.