Du är här: Försäljning > Order > Översikt

Översikt

Under Order i Försäljning finns alla rutiner som berör orderhanteringen.

Nedan ges en kortfattad beskrivning av samtliga rutiner i ett komplett system, under Order i Försäljning. Notera att rutinen Order / EDI-import är ett tillägg som måste köpas till separat.

Registrera kundorder

Denna rutin används för att registrera kundorder. När en kundorder är registrerad kan bevakning och utleverans ske, samt statistik uppdateras. Utleverans kan göras i rutinen Utleveransrapportering. En kundorder kommer även att påverka planeringen som en reservation i lagret för aktuell leveransperiod. När en kundorder är registrerad kan ordererkännande och följesedel skrivas ut. Detta görs i rutinen Utskrift kundorder. En lista på aktuell orderstock kan skrivas ut i rutinen Orderförteckning.

Utskrift kundorder

Här görs utskrifter av vanliga kundorder. De blankettyper som kan skrivas ut är ordererkännande och följesedel. Kundorder skapas i rutinen Registrering kundorder. I samband med kundorderregistrering går det även att förhandsgranska och skriva ut order. Utskrift kan göras på förtryckt blankett eller på ett "rent" papper. I rutinen Blanketter parametrar i Systemvårdsmodulen, finns möjlighet att beskriva hur utskrifter ska göras, bl.a. hur många exemplar. av dokumentet som ska skrivas ut. Utskrift av ordererkännande och/eller följesedel kan göras vid valfritt tillfälle.

Utskrift ändrat ordererkännande

Här går det att göra en återutskrift av kundorder där ny rad tillkommit eller där antal eller leveranstid har ändrats på befintlig orderrad.

Orderförteckning – Försäljning

Här kan utskrifter av listor från kundorderregistret göras. Kundorder skapas, ändras och tas bort i rutinen Registrera kundorder. I standardlistan i Orderförteckning går det även att uppdatera leveransperiod på ordrarna.

Orderingång

Här går det att skapa en förteckning över alla registrerade kundorder/leveransplaner, levererade och ej levererade, för analys av orderingång för t.ex. en viss period, en viss kund eller säljare.

Det finns möjlighet att välja om även direktregistrerade fakturor ska tas med i listan. För att direktregistrerade fakturor ska kunna tas med ska avrapportering mot lager gjorts då fakturan sparades.

Kundorderfråga

Här finns samlad information om en kundorder samt olika loggar med information kopplad till ordern. Kundorderfråga är en viktig och central rutin, eftersom det varifrån som helst i systemet smidigt går att få fram all information om en kundorder.

Flödesanalys - Försäljning

Här går det att göra flödesanalys av kundorder. Flödesanalysen är ett verktyg för att analysera befintliga order, för att se att hela flödet, från inköp via tillverkning till utleverans, går i takt med varandra.

Om det visar sig att flödet inte går i takt visar flödesanalysen konsekvenserna av detta. Den slutgiltiga konsekvensen kan vara försenade utleveranser. Information visas om nya tidpunkter för leveranser samt var problemet finns. Dessutom visas vilka möjligheter som finns för att jobba i kapp, t.ex. i form av antal ködagar.

Flödesanalysen går att ställa med utgångspunkt från olika delar i flödet. Från inköpsorder, tillverkningsorder från kundorder eller från en operation på en tillverkningsorder, dvs. körplanen.

Orderledtid - Försäljning

Orderledtid är ett verktyg för att mäta kundorderns ledtider i olika stadier. T.ex. för att mäta hur lång tid som går innan orderbekräftelse skickas, om beställningen sker för sent i förhållande till artikelns inlagda ledtid eller om leveransen sker för sent i förhållande till artikelns inlagda ledtid.

Utskrift faktureringsplan

I Utskrift faktureringsplan går det att ta fram listor på ett sammanställt sätt över faktureringsplaner som finns registrerade på kundorder. Det går att se och stämma av vad som är fakturerat och kvar att fakturera och det går att bevaka vad som ska faktureras en viss period.

Registrera ramorder - Försäljning

Rutinen används för att registrera inkommande ramorder från kunder. Med en ramorder menas att man utifrån ett avtalat antal och pris på en artikel under en viss tidsperiod avropar en bestämd kvantitet till ett avtalat pris. När en ramorder är registrerad och skickad kan kundorder till denna ramorder registreras, bevakning och senare utleverans ske, samt statistik uppdateras.

Prisändring

Rutinen Prisändring går att använda för att kontrollera och uppdatera priset på befintliga kundorderrader mot aktuellt pris på artiklar. Det går endast att kontrollera eller uppdatera orderrader med status 5 eller lägre, samt orderrader med rest.

Aktivitetslista kundorder

Här går det att skriva ut alla kundorderaktiviteter som är planerade, samt statistik över avslutade kundorderaktiviteter. Samtliga aktiviteter för alla kundorder kan skrivas ut oavsett status på aktivitet och ansvarig användare.

Order / EDI-import

(Tilläggsfunktion) Här genereras kundorder via EDI-import utifrån EDI-meddelandetyp ORDERS som tagits emot i en importfil från kunder.

Order / EDI-import lista

(Tilläggsfunktion) Här genereras kundorder via EDI-import i listform utifrån EDI-meddelandetyp ORDERS som tagits emot i en importfil från kunder. Denna rutin kan schemaläggas och automatköras med Agenten (som också är en tilläggsfunktion).

Leveransplan / EDI-import

Här skapas leveransplaneorder. Som en tilläggsfunktion i systemet går det också att tillämpa EDI-import, då leveransplanerna genereras automatiskt, utifrån EDI-meddelanden (Delins) som tagits emot från kunder.

Prognos / EDI-import

Denna rutin används för att importera prognoser från kunder i .txt format.

Leveransplanelogg / Diff

Här går det att ta fram loggar på importerade leveransplaner. Det går att se differens på antal mellan olika perioder.

Avräkning prognosplan

Hjälpavsnittet är ej ännu dokumenterat.

Inställningar kundorderöverföring

Denna rutin är en tilläggsfunktion i MONITOR. Här görs inställningar för att kunna överföra order mellan säljbolag och tillverkningsbolag.

Sida av