Du är här: Försäljning > Servicehantering > Avrapportera serviceorder > Allmänt om Avrapportera serviceorder

Allmänt om Avrapportera serviceorder

Den här rutinen ingår i tilläggsfunktionen Servicehantering.

Varför denna rutin?

I denna rutin kan serviceorder avrapporteras. Rutinen används t.ex. då serviceplats är Hos oss eller då service avrapporteras i efterhand. Rutinen behöver inte användas om avrapportering av serviceorder görs i MONITOR Mobile.

rubrikraden väljs den serviceorder som ska avrapporteras.

Orderrader del- eller färdigrapporteras med ett antal. Det går även att lägga till rader, t.ex. material som inte var angivet när ordern registrerades. Vid spara får ordern status 7 Pågående om en eller flera rader dellevereras. Om hela ordern färdigrapporteras och sparas får den status 9 Utförd.

Alla avrapporterade serviceorder skapar fakturaunderlag som kan attesteras innan fakturan kan skrivas ut i rutinen Utskrift fakturor. Om systemparametern Förvalt attest av fakturaunderlag innan fakturering är aktiverad, under Serviceorder på fliken Försäljning i rutinen Systeminställningar, sätts fakturan i vänteläge och måste attesteras/frisläppas i rutin Attestera / Frisläpp fakturaunderlag innan fakturan kan skrivas ut. Om kunden har parametern Faktura i vänteläge markerad måste också fakturan attesteras/frisläppas i rutinen Attestera / Frisläpp fakturaunderlag innan fakturan kan skrivas ut.

Rutinen består av flikarna Huvud, Service, Rader, Aktiviteter och Servicerapport. Primärt är det under fliken Rader som rapporteringen utförs och den fliken visas när ordernummer angivits.

Rutinen Avrapportera serviceorder är snarlik rutinen Utleveransrapportering (för kundorder). En skillnad är dock att det inte finns någon särskild rutin för att ångra en avrapportering, motsvarande rutinen Ångra utleverans. Istället får "minusrapportering" göras, se nedan.

Ångra/korrigera avrapportering

Det går att ange ett negativt antal på orderrader för att "minusrapportera" om en tidigare gjord avrapportering ska ångras/korrigeras.

Kontroller/valideringar

Artiklar som är spärrade för rapportering av kundorder är även spärrade för rapportrering av serviceorder.

Kunder som är spärrade för rapportering är även spärrade för rapportering av serviceorder.

Det finns ett antal systemparametrar som styr olika funktioner i denna rutin:

Rimlighetskontroller och spärr för överrapportering samt för makulering av rest kan användas. Dessa rimlighetskontroller med gränser för överrapportering och makulering aktiveras med systemparametrar.

Systemparametrarna beskrivs mer i detalj under Order / Offert på fliken Försäljning i rutinen Systeminställningar.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Sida av