Du är här: Startbok i MONITOR > Konfigurering och underhåll > Systemunderhåll > Att uppdatera företagskonfiguration

Att uppdatera företagskonfiguration

Vid en uppdatering av företagskonfiguration (nyckelfiler) installeras enbart företagsspecifika filer. Denna typ av uppdatering görs t.ex. då antalet licenser ska utökas eller om tilläggsfunktioner köpts till och som då "öppnas upp" i MONITOR.

Uppdatering av företagskonfiguration levereras vanligen via e-post eller via FTP.

Uppdatering av företagskonfiguration görs på databasservern. Logga in på den servern med ett konto som har administratörsrättigheter. Du måste bl.a. ha fullständiga rättigheter till katalogen Monwin och dess underkataloger på servern.

Uppdatering av företagskonfiguration kan även göras då användarna är inne och kör i MONITOR.

Följ i första hand den installationsanvisning som medföljer uppdateringen, då det i den kan ha tillkommit specifika åtgärder för en viss uppdatering. Nedan beskrivs de olika steg som generellt behöver göras vid en uppdatering av företagskonfiguration.

  1. Den konfigurationsfil (.mftk) som du fått via e-post eller hämtat med FTP och som innehåller uppdateringen, ska du nu spara i en temporär katalog på databasservern.
  2. Välj Kör… på Startmenyn och bläddra till den temporära katalogen (välj att visa alla filtyper i bläddrafönstret för att se filen).
    Alternativt kan du dubbelklicka på konfigurationsfilen direkt ifrån Utforskaren i den temporära katalogen, i det fallet gå vidare till punkt 4 nedan.
  3. Markera filen, klicka på Öppna och sedan på OK.
  4. Följ anvisningarna på skärmen.
  5. Starta MONITOR och logga in som ADMIN.
  6. Gå in i rutinen Rättigheter i modulen Systemvård.
  7. Öppna menyn Arkiv och välj Uppdatera system.
  8. För att användarna ska kunna ta del av uppdateringen (t.ex. se nytillkomna funktioner/rutiner) behöver de starta om MONITOR.
Sida av