Du är här: Startbok i MONITOR > Komma i gång > Statiska register med grunddata

Statiska register med grunddata

Vid uppstarten räcker det om du registrerar upp en "bank" med ditt vanligaste grunddata i dina statiska register, som t.ex. artiklar, produktionsgrupper och strukturer, leverantörer, kunder, osv.

Gå igenom nedanstående rutiner i tur och ordning:

Tillverkning

Ska du använda denna modul behöver du gå igenom en del rutiner under Produktionsgrupper och Artiklar.

  1. ClosedUppdatera produktionsgrupper

    Lägg upp de olika produktionsgrupper som du ska använda i produktionen.

  2. ClosedFöretagskalender och produktionsgruppskalendrar

    Skapa en företagskalender och eventuellt produktionsgruppskalendrar för minst ett år framåt i tiden. Produktionsgruppskalender behövs bara om undantag ska göras för en produktionsgrupp gentemot företagskalendern.

    Vid varje årsbyte skapar du en ny företagskalender och i förekommande fall produktionsgruppskalendrar för det kommande året.

  3. ClosedBeredning

    Skapa de vanligaste strukturerna av dina tillverkade artiklar.

    En finess i systemet, är att du här i beredningsrutinen kan registrera dina artiklar till artikelregistret i samband med att du lägger upp strukturen.

    Efterhand skapar du ytterligare strukturer på dina tillverkade artiklar. När de tillverkade artiklarna är registrerade och strukturerna på dessa är gjorda, är systemet förberett för att köra förkalkyler på artiklarna.

    När du registrerar artiklarna, använd gemener (små bokstäver) och inte enbart versaler (stora bokstäver) i benämningen på artiklarna. Se exempel nedan:

    Gavel mellan komplett
    GAVEL MELLAN KOMPLETT

Inköp

I denna modul behöver du gå igenom en del rutiner under Artiklar och Leverantörer.

  1. ClosedUppdatering artiklar

    Registrera en "bank" av de vanligaste köpta artiklarna som ska användas i systemet.

    Om du använder tillverkningsmodulen kan du även registrera köpartiklar i rutin Beredning då du skapar strukturer.

  2. ClosedUppdatering leverantörer

    Registrera de vanligaste leverantörerna som du brukar köpa varor från. Du behöver åtminstone lägga upp leverantörer för de köpta artiklar som du har registrerat.

Försäljning

I denna modul behöver du gå igenom en del rutiner under Artiklar och Kunder. I vissa fall också under Tjänster/Säljare.

  1. ClosedUppdatering artiklar

    Registrera en "bank" av de vanligaste säljartiklarna som ska användas i systemet.

    Om du använder tillverkningsmodulen kan du även registrera artiklarna i rutin Beredning då du skapar strukturerna.

  2. ClosedUppdatering kunder

    Registrera de vanligaste kunderna som du brukar sälja till.

  3. ClosedUppdatering tjänster

    Är ditt företag även ett serviceföretag behöver du registrera dina olika tjänster. Lägg upp de vanligaste tjänsterna till att börja med.

  4. ClosedUppdatering säljare

    Har du en säljorganisation i företaget kanske du behöver registrera de personer som är säljare. Lägg upp de vanligaste säljarna till att börja med.

Verkstadsinformation

För att börja använda Verkstadsinformation behöver du gå igenom ett antal rutiner under Schema/Tabeller och Anställda.

  1. ClosedKoder

    För närvarostämpling behöver du lägga in de lönearter som kommer att behövas från ditt löneprogram. Dessutom behövs frånvarokoder som kan användas vid stämpling, och dessa ska kopplas till lönearter.

    För arbetsstämpling behöver du eventuellt lägga in indirekta arbetskoder, ej orderbundna arbetskoder samt avbrottskoder.

  2. ClosedUppdatera schema

    Skapa veckoscheman med kopplingar till lönearter, dels scheman för övertidsersättningar, och dels scheman för arbetstider och ersättningar för arbetad tid, t.ex. OB-tillägg. Dessa scheman ska sedan kopplas till Schemakalender.

  3. ClosedSchemakalender

    Skapa årskalendrar för arbetstider och koppla till rätt veckoschema. Schemakalender behövs för att kunna lägga in speciella helgdagar eller liknande samt för att kunna använda skiftgång. Dessa kalendrar ska sedan kopplas till anställda.

  4. ClosedParametergrupper

    Parametergrupper används som mallar när anställda registreras i Uppdatering anställda. Parametrar som angivits här hämtas in automatiskt vid registrering av anställda. Ändring av parametrar här slår automatiskt igenom till alla anställda som är kopplade till respektive parametergrupp.

  5. ClosedUppdatering anställda

    Här skapas ett personregister där varje anställd ges ett anställningsnummer och kopplas till Schemakalender och parametergrupper, samt ges ytterligare parameterinställningar som berör stämpling.

Redovisning

För att ta redovisningsmodulen i drift behöver du gå igenom ett antal rutiner under Register samt Årsbyte/Periodbyte. Det krävs dessutom att vissa rutiner under Allmänt i systemvårdsmodulen gås igenom.

  1. ClosedRegistrera bokföringsår (Systemvårdsmodulen)

    Ange hur företagets aktuella bokföringsår ser ut avseende bl.a. årets start- och slutdatum samt hur många perioder (månader) bokföringsåret omfattar. Du kan även registrera nästkommande bokföringsår i syfte att ge möjlighet till registrering av budget/prognoser samt periodiseringar för nästa bokföringsår.

  2. ClosedSysteminställningar (Systemvårdsmodulen)

    Under fliken Redovisning i denna rutin finns vissa parametrar som är viktiga att gå igenom inför uppstart. Främst gäller detta parametrar för integration av journaler till redovisningen. Ta först ställning till huruvida de bokföringsorder som skrivs ut efter kundfakturering, inbetalningar etc. ska bokföras manuellt i redovisningen eller om de med automatik ska skapa verifikation i redovisningen. Med olika parameter anges sedan för respektive journaltyp om integration ska tillämpas eller ej.

    En utförligare beskrivning angående detta finns att tillgå i referensmanualerna.

  3. ClosedSkapa kontoplan (Systemvårdsmodulen)

    Ange vilken typ av kontoplan som ska användas. Ett stort antal olika kontoplanstyper finns att välja mellan. Dessutom finns kontoplanerna på engelska.

    Välj miniversionen av kontoplanen om ditt företag inte behöver använda maximalt antal konton. Nya konton kan i efterhand registreras i redovisningsmodulen.

    Obs! Den befintliga kontoplan som ligger i systemet kommer att raderas då en ny skapas!

  4. ClosedNummerserier (Systemvårdsmodulen)

    I denna rutin i Systemvård finns vissa nummerserier som indirekt berör redovisningsmodulen. Dessa är nummerserier för kundfakturajournal, inbetalningsjournal, leverantörsfakturajournal, utbetalningsjournal samt eventuellt även preliminärbokningsjournal.

    Om dessa journaler ska bokföras med automatik i redovisningen måste du i denna rutin ange vilken verifikationsnummerserie dessa journaler ska ha. En nummerserie per journaltyp måste reserveras.

  5. ClosedVerifikationsnummerserier (Systemvårdsmodulen)

    Innan du kan börja registrera verifikationer måste du i denna rutin lägga upp de verifikationsnummerserier som ska användas i redovisningen. Om du i rutinen Nummerserier kopplat olika verifikationsnummerserier till integrerade journaler måste dessa verifikationsnummerserier dessutom registreras i denna rutin.

  6. ClosedKontoplan

    Registrera nya konton som ej finns med i kontoplanen i denna rutin.

  7. ClosedUtskrift kontoplan

    Denna rutin kan du bl.a. använda till att skriva ut hela kontoplanen på bildskärm i syfte att ändra kontouppgifter direkt i listan. Du kan även mycket enkelt ta bort konton i denna rutin. Kontouppgifter som är viktiga att gås igenom vid uppstart är bl.a. möjlighet till bokföring på kostnadsställe/kostnadsbärare/projekt samt att koppla berörda konton till rätt rad i momsrapporten. Konton som berörs av momsrapporten är bl.a. konton för ingående och utgående moms, omsättningskonton och konton för inköp från EU-land.

  8. ClosedKostnadsställe/Kostnadsbärare

    Om redovisning på kostnadsställe- och kostnadsbärarenivå ska göras måste dessa först registreras i denna rutin.

  9. ClosedIngående balans

    Mata in företagets ingående balanser i denna rutin.

Sida av