Varför denna rutin?
Fönstret Rensa editeringslåsning kan användas för att ta bort editeringslåsningar som av olika skäl kan ligga kvar på användare för poster i olika register.
I samtliga rutiner i systemet som uppdaterar register tillämpas editeringslåsning (postlåsning). Det innebär att om en användare har öppnat en post för editering, t.ex. en artikel vid beredning, kan inte någon annan användare öppna samma artikel i någon annan editeringsrutin. Det kommer då upp ett meddelande att posten är upptagen av en annan användare. Även samma användare kan inte heller editera samma artikel i två olika rutiner, vederbörande får då ett meddelande att posten redan editeras i ett annat fönster.
Editeringslåsningen finns som skydd i databasen så att inte olika ändringar görs samtidigt på samma post. Exempel på några register där posterna skyddas med låsning är: Artikel, Kund, Leverantör, Offert, Kundorder, Inköpsorder och Faktura.
I normala fall stängs en editeringslåsning, för t.ex. en artikel, då användaren går ur aktuella rutinen eller hämtar upp en annan artikel. Om rutinen med den öppnade artikeln inte avslutats på normalt sätt, t.ex. en programkrasch eller ett strömavbrott, blir editeringslåsningen kvar på artikeln efteråt och då kan inte någon användare öppna den artikeln igen. Om användaren startar om MONITOR så tas eventuella kvarvarande editeringslåsningar bort automatiskt.
Om användaren inte startat om MONITOR kan då systemadministratören använda den här rutinen för att ta bort dessa editeringslåsningar.
Att tänka på vid rensning av editeringslåsningar
Rensning av kvarvarande editeringslåsningar kan göras under drift, övriga användare behöver inte gå ur systemet när detta görs.
Obs! Undvik att ta bort editeringslåsningar på aktiva poster. Ta bara bort de som har blivit kvar efter t.ex. ett avbrott. Kontrollera mot datum och användare i tabellen för respektive register i rutinen!
Fönsterfunktioner
Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.