Du är här: Tillämpningar i MONITOR > Spärra/Meddela > Allmänt om Spärra/Meddela

Allmänt om Spärra/Meddela

I MONITOR finns det möjlighet att spärra artiklar, kunder och leverantörer för olika händelser eller skapa meddelanden på dessa poster vid olika händelser.

Spärra

Det går att tillämpa Spärra för registrering och för rapportering, t.ex. för att förhindra att nya kundorder läggs på en viss kund, för en viss artikel, att förhindra utleveransrapportering, osv.

Om en artikel, kund eller leverantör är spärrad dyker det upp ett Closedinformationsfönster som upplyser om detta om en t.ex. en order försöker registreras. I det fönstret går det välja att se orsaken till spärren, om en sådan angivits.

Meddelande att kund är spärrad för registrering.

I listor där det går att registrera/rapportera visas det röda hänglåset på varje artikel, kund eller leverantör som har en spärr. Det går då inte utföra registrering/rapportering för den spärrade artikeln, kunden eller leverantören i listan.

I MONITOR finns även en enklare spärrafunktion för leverantörsfakturor, konton, verktyg, tjänster och säljare.

Meddela

Det går att tillämpa Meddela för registrering och för rapportering. Meddela används för att få ut information om en artikel, leverantör eller kund, till användare i systemet i samband med orderregistrering, inleveransrapportering, osv.

Om en artikel, kund eller leverantör har ett meddelande satt visas det i ett Closedmeddelandefönster då artikeln hämtas upp t.ex. på en orderrad.

Meddelande på artikel.

Spärr på artikel

Spärr på kund

Spärr på leverantör

Meddelande på artikel

Meddelande på kund

Meddelande på leverantör

Sida av