Under Tabeller i modulen Systemvård skapas de enklare tabeller som är generella för MONITOR. T.ex. artikelkoder, tillverkningsorderdokument och artikelstatus. Större tabeller som Artikelregister och Kundregister skapas under respektive modul. Vid leverans av systemet innehåller samtliga tabeller här förslag.
Nedan ges en kortfattad beskrivning av samtliga rutiner i ett komplett system, under Tabeller i Systemvård.
I rutinen Ordertyper / prefix går det att registrera olika prefix som ska användas för att kunna skilja på olika typer av order, förfrågan, offerter och fakturor. Prefixen registreras under respektive flik i denna rutin.
Här skapas olika kassations- och reklamationskoder. Kassationskoder används både för rapportering av kassationsorsak i egen produktion och kassationsorsak för inleveranser från leverantör. Reklamationskoder används för rapportering av reklamationer från kund.
Här går det att lägga upp egna tidkoder som sedan används om tidkoder tillämpas för ställ- och stycktider vid beredning. Tidkoderna anger hur de angivna tiderna på operationsrader har räknats fram.
Artikelstatus är avsett att spegla en artikels fas i en produktlivscykel. Det går här ändra benämningen på de olika artikelstatus 1-6 och 9 som finns i systemet. Artikelstatus finns som selekteringsbegrepp i olika artikelrelaterade listor. Den benämning som anges här för olika status visas sedan i de fält där artikelstatus kan väljas.
Här skapas artikelkoder. Dessa används för att gruppera artiklar i artikelregistret. Artikelkoder är ett grupperings- och selekteringsbegrepp.
Här skapas en enhetstabell. Den används för att koppla till artiklar samt att få en översättning av dessa till andra språk.
Kollislagskoder
I denna rutin finns kollislagskoder som medföljer systemet och det går att registrera kollislagskoder som ska användas vid speditionshantering. De koder som medföljer är standard enligt UN/ECE plus några speditörsunika koder.
Här kan olika gemensamma procentsatser skapas för undantag från generellt materialomkostnadspåslag (MO) och legoomkostnadspåslag (LO). Dessa kan sedan sättas på artikel, om en systemparameter för undantag MO/LO-påslag aktiveras. Undantagen tillämpas sedan vid beräkning av för- och efterkalkyl i Tillverkning.
Här går att skapa en egen förteckning på legeringskoder samt uppdatera legeringstilläggen, för beräkning av legeringstillägg på olika material som ingår i artiklar det görs beredningar på. Detta fönster går också att använda för att uppdatera och hantera andra liknande påslag per kvantitet, t.ex. miljöpåslag.
Här läggs de ABC-koder upp som ska användas i systemet. ABC-koder sätts på artiklar för att kunna gruppera dem i andelar av volymvärdet av artikelsortimentet.
Olika statistiska varukoder kan skapas här. De används på artiklar som köps och säljs inom EU.
Här går det att skapa en egen förteckning på densiteter, för viktberäkning av olika material som ingår i artiklar det görs beredningar på. Vid beredning på artiklar går det sedan att använda viktberäkningsfunktionen på materialrader för de material som lagts till i den här tabellen.
Här kan skapas rabattkategorier. Dessa används för att kunna få stafflade rabattsatser enligt ett visst värde eller ett visst antal.
Kund- / Leverantörsstatus används för att skapa valbara kund- och leverantörsstatusar för att definiera vilken typ av kontakt som kunden/leverantören för närvarande är. Är det en skarp kund/leverantör som ska orderhanteras, är det kanske bara en mässkontakt eller liknande.
Denna rutin används för att definiera valbara kund- och leverantörstyper. Dessa hämtas sedan upp i samband med registrering av en kund eller leverantör.
Denna rutin används för att definiera valbara Distrikt. Dessa hämtas sedan upp i samband med registrering av kunder eller leverantörer.
I denna rutin registreras sannolikhetskoder som används för att rangordna offerter. I samband med offertregistreringen går det att vid behov ange en rang på offerten. Sannolikhetskoderna är tänkta att spegla rimlighet i avseende om och när en kund ska godta en offert.
Referensnummer
I denna här rutin går det att definiera hur OCR-, KID-, FI, och Referensnummer ska skapas.
Produktserier
I denna rutin anges startnummer för serienummer till valfritt antal olika produktregister. I systemet går det att skapa serienummer vid registrering av konfigurerad artikel i Registrera kundorder eller vid registrering av tillverkningsorder om anpassning 32 används.
Denna rutin ligger till grund för Lagerpåfyllnadssystem (LPS) vid materialplanering i modulen Lager. De planeringsformler och variabler som är angivna används för olika materialbehovsberäkningar som görs i olika rutiner som ingår i LPS.
I denna rutin ställer du in från vilka skarpa företagsdatabaser i systemet som artikelsaldo ska kunna hämtas upp och visas i rutinen Artikelfråga.