Allmänt om Uppdatering service
Den här rutinen ingår i tilläggsfunktionen Servicehantering.
Varför denna rutin?
I denna rutin skapas fritt antal servicevarianter utifrån behov, t.ex. Fältservice och Verkstadsservice. Till en service knyts serviceoperationer och material. Det går även att välja en prislista på respektive rad. En service kan hämtas upp i Registrera kundorder och en tillverkningsorder skapas då utifrån upplagda serviceoperationer och servicematerial.
En service kan hämtas upp på respektive kundorder via Sök och hämta. Ingående rader läses då in på ordern.
Fönstret består av en rubrikrad och flikarna Orderrader och Avsedd för artiklar där grunddatat registreras.
Viktigt att tänka på
- En service eller en serviceartikel är en vanlig T-artikel. Servicen kan ha ett standardpris. Prislistor och kundkopplade priser fungerar som vanligt.
- En serviceoperation är både en artikel och en operation med en angiven produktionsgrupp. Denna bör vara av typen Köpt och bör inte saldohanteras. Artikeln kan ha ett standardpris och försäljningspris precis som vilken artikel som helst. (Standardpriset bör synkroniseras med produktionsgruppens kostnadsfaktorer som används vid kalkylering. Detta måste göras manuellt.)
-
Viktigt att tänka på om fiktiva artiklar används som servicematerial! Rekommendationen är att INTE slå samman ingående artiklar i fiktiva artiklar och att lämna kvar fiktiva artiklar i orderns materiallista. Via systemparameter Lämna fiktiva artiklar kvar i orderns materiallista tillkommer alternativet Ta med fiktiva artiklar i rutinen Sammanställning service. Alternativet Ta med fiktiva artiklar gör att fiktiva artiklar visas, sammanställs och skrivs ut på fakturan. Både fiktiva artiklar och dess ingående material blir radtyp 1-rader på fakturan eftersom underlaget är tillverkningsorderns materiallista. Om den fiktiva artikeln ska ha försäljningspris så ska inte de ingående artiklarna ha försäljningspris, alternativt ska de nollas ut i rutinen Sammanställning service för respektive order.
OBS - Om Fiktiv artikel läggs till via Lägg till material i MONITOR Mobile så motsvaras det av att en fiktiv artikel lagts till i rutinen Tillägg / Omplanering. Ingen nedbrytning sker. Det går att avrapportera den fiktiva artikeln via mobilen och ta betalt för den, men ingående material kommer inte ut på T-ordern och dras inte från saldot. De ingående raderna måste alltså läggas till manuellt och avrapporteras om saldot ska påverkas. - Det går att skapa en service utan serviceoperationer och servicematerial. Grundtyp, Serviceplats och Prishantering är dock tvingande då en service skapas.
- Det går att ange serviceinformation på en befintlig artikel. Artikeln får då artikeltyp Tillverkad. Tänk på att kötider och kapacitetsfaktorer ligger kvar i beredningen för den befintliga artikeln och används vid registrering av tillverkningsorder.
- Hur artikelnummer, benämning och övrig gruppering på serviceartiklar ska struktureras och registreras, då de måste undantas från bl.a. lagervärdelistor senare i flödet.
- Om man vill ta bort en serviceartikel görs detta i rutinen Uppdatering artiklar.
- Använd specifika produktionsgrupper för service.
Fönsterfunktioner
Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.