Prishantering

Prishantering anger vilket pris som förvalt ska gälla för servicen. I rutinen visar en så kallad tooltip förklaring till prisalternativen. De valbara alternativen är:

Totalpris på service

A-pris på servicens kundorderrad gäller. Vid sammanställning av servicen skapas en fakturarad, radtyp 1 på serviceartikeln med kundorderradens à-pris. Rekommenderas vid fast pris på servicen. Ingående serviceoperationer och servicematerial ska då ha prissättningen Fast pris.

Beräknat pris på service

De ingående serviceoperationernas och materialens priser sätter servicens pris. Vid sammanställning av servicen skapas en fakturarad, radtyp 1 på serviceartikeln med ett pris som bygger på priserna för dess ingående serviceoperationer och material. Rekommenderas vid "löpande räkning" på servicen. Ingående serviceoperationer och servicematerial kan då ges prissättningen Löpande. Då är det avrapporterad tid på serviceoperationer och avrapporterat antal på servicematerialen som sätter servicens verkliga pris.

Totalpris på ingående

Vid sammanställning av servicen skapas en fakturarad per serviceoperationsrad och servicematerialrad. Dessa priser skrivs till fakturaraderna men servicens à-pris skrivs som ett totalpris och priserna för serviceoperations- och servicematerialraderna döljs. Rekommenderas vid Fast pris på servicen då man vill särredovisa kostnader/intäkter för de ingående operationerna och materialen. Här är det viktigt att serviceoperationens standardpris stämmer överens med produktionsgruppens kostnadsfaktorer så att TB och TG räknas ut rätt.

Beräknat pris på ingående

Vid sammanställning av servicen skapas en fakturarad per serviceoperationsrad och servicematerialrad. Deras respektive pris skrivs till fakturaraden. Rekommenderas vid Löpande räkning på servicen då man vill särredovisa kostnader/intäkter per ingående operation eller material. Här är det viktigt att serviceoperationens standardpris stämmer överens med produktionsgruppens kostnadsfaktorer så att TB och TG räknas ut rätt.

Prioriteringsordningen för prishantering för serviceartiklar

Följande prioritetsordning gäller för prishantering på serviceartiklar.

  1. Kundkoppling
  2. Prislista på kund
  3. Prislista från Uppdatering service + eventuella påslag
  4. Om allt ovan saknas skrivs 0,00 i pris för tillagda operationer och material. Eventuella påslag från Uppdatering service används